تغییرات آسیب القا شده به وسیله قارچ کش پروپیکونازول بر بافت بیضه و فرآیند اسپرماتوژنز و اثرات حفاظتی سلنیوم در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پروپیکونازول قارچ کشی گیاهی است که به صورت موضعی و سیستمیک برای عفونت های قارچی و در کشاورزی برای حفاظت و نگهداری میوه ها، سبزی جات و غلات استفاده می شود. هدف از مطالعه تجربی حاضر، بررسی اثر قارچ کش پروپیکونازول بر بافت بیضه و نیز اثرحفاظتی احتمالی سلنیوم مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 40 سر موش صحرایی به 10 گروه 4 تایی شامل؛ کنترل، شم دریافت کننده حلال پروپیکونازول، آب مقطر دریافت کننده نرمال سالین و هفت گروه تجربی: 1 دوز 0/0 میلی گرم بر کیلوگرم سلنیوم، گروه 2، 3، 4 به ترتیب دوزهای 10، 50 و 75 میلی گرم بر کیلوگرم پروپیکونازول و گروه های 5، 6، 7 که به ترتیب دوزهای 10، 50 و 75 میلی گرم بر کیلوگرم پروپیکونازول به همراه 5/ 0 میلی گرم بر کیلوگرم سلنیوم دریافت کردند. تزریق به مدت 2 هفته، یک روز در میان به صورت درون صفاقی انجام شد. بعد از تعیین سطوح سه هورمون لوتئینی کننده، محرک فولیکولی و تستوسترون، شمارش اسپرم با لام هموسیتومتر انجام شده. داده ها با آزمون آماری آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
اختلاف معنی داری درسطوح هورمون ها در گروه های تجربی 2 تا7 در مقایسه با گروه کنترل مشاهده نشد، اما سلول های سرتولی، اسپرماتوگونی، اسپرماتوسیت اولیه، اسپرماتید و اسپرم در گروه های تجربی 2 تا 7 در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنی داری داشتند(p<0.05).
نتیجه گیری
کاهش تعداد اسپرم های شمارش شده و سلول های پیش ساز آن بیانگر نقش اختلالی پروپیکونازول در روند تولید این سلول ها و عدم تاثیر حفاظتی سلنیوم بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1390342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!