بررسی سامانه های مدیریت یادگیری الکترونیکی در دانشگاه های علوم پزشکی ایران و چند کشور پیشرفته

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هسته مرکزی هر سیستم یادگیری مبتنی بر وب، وجود یک سامانه نرم افزاری آنلاین است که سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی نامیده می شود. وجود چنین سامانه ای در هر دانشگاه حداقل شرط لازم برای به کارگیری و توسعه روش های یادگیری مبتنی بر وب است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی فراوانی به کارگیری سامانه های مدیریت یادگیری الکترونیکی در دانشگاه های علوم پزشکی ایران و مقایسه آن با دانشگاه های کشورهای پیشرفته بود.
روش کار
مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر به شکل مقطعی و در سال 1393 انجام گرفت. جمعیت مورد مطالعه شامل دانشگاه های علوم پزشکی ایران (به شکل سرشماری و در مجموع 52 دانشگاه) و دانشگاه های چهار کشور پیشرفته انگلیسی زبان شامل آمریکا، کانادا، استرالیا و انگلستان بود. در بخش کشورهای پیشرفته، 58 دانشگاه به صورت تصادفی از میان 580 دانشگاه شناخته شده تر در کشورهای ذکر شده انتخاب گردید. اطلاعات به صورت توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از 52 دانشگاه علوم پزشکی ایران، 33 دانشگاه (5/ 63 درصد) فاقد هر گونه سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی برای به کارگیری در دوره های آموزشی منجر به مدرک تحصیلی بودند. از میان 19 دانشگاه (5/ 36 درصد) دارای سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی، 11 دانشگاه سامانه Moodle، 3 دانشگاه سامانه طراحی شده در شرکت های داخلی، 4 دانشگاه سامانه ATuter و 1 دانشگاه سامانه Decebo داشتند. در 16 دانشگاه علوم پزشکی ایران از سامانه های کد باز و در 3 دانشگاه از سامانه های تجاری استفاده شده بود. در بخش دانشگاه های کشورهای پیشرفته، تمام 58 دانشگاه (100 درصد) مورد بررسی واجد سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی برای دوره های منجر به مدرک بودند. از این میان، 30 دانشگاه دارای سامانه Blackboard، 13 دانشگاه دارای سامانه Moodle، 8 دانشگاه دارای سامانه Canvas، 1 دانشگاه دارای سامانه Desire2learn و 1 دانشگاه دارای سامانه Sakai بودند. 2 دانشگاه در مرحله تبدیل سامانه خود قرار داشتند و 3 دانشگاه نیز از سیستم MOOC برخوردار بودند.
نتیجه گیری
دانشگاه های علوم پزشکی ایران از نظر میزان برخورداری از سامانه های مدیریت یادگیری الکترونیکی فاصله قابل توجهی با دانشگاه های کشورهای پیشرفته انگلیسی زبان دارند. مدیران آموزشی و فن آوری اطلاعات در دانشگاه های ایران باید نسبت به پر کردن این فاصله به ویژه در دانشگاه های سطح یک اقدامات جدی مبذول دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1390518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!