بررسی عملکرد جنسی زنان مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک

چکیده:
سابقه و هدف
لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) یک اختلال خود ایمن با علت ناشناخته است. 90 درصد موارد لوپوس را زنان تشکیل می دهند. این بیماری به علت ماهیت مزمن، دردناک و ناتوان کننده آن می تواند تاثیرات عمیقی بر کیفیت زندگی فردکه شامل تمایلات جنسی و باروری وی نیز هست بگذارد. این مطالعه با هدف بررسی عملکرد جنسی زنان مبتلا به لوپوس اریتماتوز مراجعه کننده به کلینیک های منتخب روماتولوژی شهر تهران انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی بر روی 196 زن مراجعه کننده به کلینیک های منتخب روماتولوژی شهر تهران در سال 1393-1392 انجام شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه های FSFIو پرسشنامه مشخصات فردی بود.
یافته ها
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمرات کسب شده در حیطه های تمایل جنسی 49/ 1±21/ 4، تهییج جنسی 57/ 1±32/ 3، لوبریکاسیون واژن 72/ 1±69/ 3، ارگاسم 61/ 1±48/ 3، رضایت جنسی 00/ 1±68/ 2، دیسپارونیا 55/ 2±77/ 4 و در مورد نمره کل 98/ 5±18/ 22 بوده است. بیش ترین اختلال در حیطه رضایت جنسی و کم ترین اختلال را در حیطه های لوبریکاسیون واژن، ارگاسم و دیسپارونیا مشاهده شد. هم چنین 6/ 31 درصد از نمونه ها دارای اختلال عملکرد جنسی متوسط و 8/ 14 درصد دارای اختلال عملکرد جنسی خفیف بوده و هیچ یک از آنان اختلال عملکرد جنسی شدید را گزارش ننمود. مقایسه عملکرد جنسی زنان شرکت کننده در این پژوهش بر حسب سن نشان داد که اختلال عملکرد جنسی در زنان بالای 45 سال نسبت به دیگر گروه های سنی به طور معناداری بالاتر می باشد (p<0.001). هم چنین مقایسه عملکرد جنسی بر اساس طول مدت ازدواج نیز نشان داد که زنان با طول مدت ازدواج بیش تر از 15 سال بهترین عملکرد را در حیطه های رضایت جنسی (p<0.001)، دیسپارونیا (p<0.001) و تمایل جنسی (p<0.001) نسبت به دیگر زنان داشتند.
استنتاج
از آن جا که لوپوس اریتماتوز سیستمیک یک بیماری التهابی مزمن است که با فازهای متناوبی از بهبودی و تشدید علائم بالینی همراه است، علاوه بر عوارض جسمانی، تاثیرات بالقوه گسترده ای روی عملکرد روانی- اجتماعی افراد مبتلا دارد و می تواند تاثیر منفی روی عملکرد جنسی زنان مبتلا و به ویژه زنان با سن بالاتر از 45 سال نیز داشته باشد. آگاهی مراقبت کنندگان از این مشکلات، ممکن است در جهت درمان و اداره مناسب بیماری و عوارض آن در جهت بهبود کیفیت زندگی این بیماران کمک کننده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
309 تا 316
لینک کوتاه:
magiran.com/p1391767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!