بررسی عملکرد کربن فعال تهیه شده از درخت سپیدار در حذف فنل از محلول آبی

چکیده:
سابقه و هدف
فنلها به دلیل پتانسیل آسیب به سلامت انسان به عنوان آلاینده های متقدم طبقه بندی شده اند. بنابراین باید نسبت به حذف فنل و جلوگیری از آلودگی منابع آب اقدام نمود. هدف از این تحقیق بررسی جذب فنل از محلول آبی توسط کربن فعال تهیه شده از درخت سپیدار است.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه تجربی بوده که کربن فعال تهیه شده از درخت سپیدار به عنوان جاذب با مش 40 استفاده شده است. در این مطالعه، پس از تهیه محلول استوک فنل، اثر پارامترهای موثر در فرایند جذب نظیر(pH (4، 6، 8،10، زمان تماس (3 تا 60 دقیقه)، دوز جاذب (25/ 0تا 5 گرم بر لیتر)، غلظت اولیه فنل (10 تا 50 میلی گرم بر لیتر) مورد بررسی قرار گرفت. هم چنین برای توصیف اطلاعات آزمایشگاهی، ایزوترم های لانگمویر، فروندلیچ و تمکین و مدل های سینتیک درجه اول و دوم کاذب بررسی گردید. همه آزمایش ها دوبار تکرار و میانگین درصد حذف ارائه شده است.
یافته ها
سطح BET کربن فعال به دست آمده از درخت سپیدار m2/g 1068 به دست آمد. مطابق مدل لانگمویر، حداکثر ظرفیت جذب mg/g 172/41 حاصل شد. ارزیابی سینتیکی نشان داد که جذب فنل توسط کربن فعال تهیه شده از درخت سپیدار از مدل درجه دوم کاذب تبعیت می نماید. نتایج این مطالعه نشان داد که افزایش زمان تماس و دوز جاذب منجر به افزایش جذب فنل و افزایش pH و افزایش غلظت اولیه فنل کاهش جذب فنل را در پی دارد. فنل در pH برابر 4 کاملا حذف شد.
استنتاج
نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که کربن فعال تهیه شده از درخت سپیدار قابلیت مناسبی در جذب فنل از فاضلاب ها دارد. با توجه به این که درخت سپیدار بوفور در بسیاری از مناطق کشورمان در دسترس است، از این درخت می توان برای تهیه جاذب و در حذف آلاینده ها در صنعت آب و فاضلاب استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
250 تا 263
لینک کوتاه:
magiran.com/p1391772 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!