تهیه و ارزیابی فراورده چشمی ژل شونده در محل دیکلوفناک سدیم

چکیده:
سابقه و هدف
در روند آزاد سازی داروها به صورت چشمی، محدودیت های فیزیولوژیک ایجاد شده توسط مکانیسم های حفاظتی چشم، منجر به جذب کم داروها شده و مدت زمان تاثیر درمانی کاهش می یابد. بنابراین با استفاده از سیستم های ژل شونده در محل، زمان ماندگاری دارو در چشم افزایش خواهد داشت. این سیستم ها به صورت قطره داخل چشم ریخته شده و در حفره چشمی از حالت سل به ژل تبدیل می شوند. از این رو هدف از مطالعه حاضر، فرموله کردن و ارزیابی سیستم دارورسانی ژل شونده در محل برای یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی، دیکلوفناک سدیم، بر اساس یون فعال می باشد.
مواد و روش ها
سیستم های ژل شونده در محل با مکانیسم یون فعال (یون های کلسیم و سدیم) متشکل از سدیم آلژینات و هیدروکسی پروپیل متیل سلولز در غلظت های مختلف تحت شرایط آسپتیک تهیه گردیدند. دیکلوفناک سدیم پس از هیدراته شدن به محلول پلیمری اضافه شد. فرمولاسیون ها از نظر ظرفیت ژل شدن، پایداری فیزیکی، pH، میزان ماده ی موثره، رهشin vitro و ویسکوزیته مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
ظاهر، pH و میزان ماده موثره فرمولاسیون انتخابی در حد مطلوب بود. فرمولاسیون انتخابی پایدار بوده و دارو را در طی 8 ساعت به صورت آهسته آزاد می کند. ویسکوزیته ی فرمولاسیون ها در محدوده ی 63-29 سانتی پوآز در سرعت برشی 20 دور در دقیقه بود. فرمولاسیون ها خاصیت شبه پلاستیک (در اثر تنش وارده ویسکوزیته کاهش می یابد) نشان دادند. فرمولاسیون ایده آل تغییر محسوسی طی 90 روز نداشته و پایدار بود.
استنتاج
فرمولاسیون انتخابی می تواند به عنوان حامل ژل شونده در محل جهت تسهیل فراهمی زیستی چشمی و کاهش دفعات مصرف توسط بیمار مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه پذیرش بهتر بیمار را به همراه دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1391784 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!