رویارویی معنوی زنان مطلقه در سازگاری با پدیده طلاق: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به ماهیت تنش زای پدیده ی طلاق و پیامدهای ناگوار آن به ویژه برای زنان و همچنین تاکید روز افزون بر نقش باورهای مذهبی و معنوی در مقابله با رخدادهای تنش زا، پژوهش حاضر با هدف کشف چگونگی مقابله معنوی/ مذهبی در زنان مطلقه طراحی گردید.
روش
این پژوهش با روش کیفی از نوع آنالیز محتوی و با کاربست تکنیک مصاحبه عمیق بدون ساختار با 18 زن مطلقه که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شد. تحلیل داده ها همزمان با جمع آوری داده ها با توجه به مراحل پیشنهادی گرانهایم و لودمن انجام گرفت که شامل: پیاده کردن نوار مصاحبه به صورت کلمه به کلمه، چندین بار خواندن کل متن برای به دست آوردن درک کلی از محتوای آن، تقسیم متن به واحدهای معنایی، استخراج خلاصه ای از واحدهای معنایی و کد گذاری آن ها، طبقه بندی کدهای اولیه درون زیرطبقات و طبقات بر اساس شباهت ها و تفاوت های آن ها، و استخراج کردن درون مایه (تم) نهایی به عنوان محتوای نهفته در داده ها بود.
یافته ها
در این پژوهش چهار گروه از داده ها به دست آمد که شامل «توکل به خدا»، «باور به حمایت خدا»، «انجام مناسک مذهبی» و «تسلیم معنوی» بود، که از این طبقات درون مایه (تم) «رویارویی معنوی» به عنوان یک راهبرد غالب و موثر در زنان مطلقه در مواجهه و سازگاری با پدیده طلاق استخراج گردید.
نتیجه گیری
با توجه به غلبه و کارآمدی ادراک شده ی مقابله معنوی و مذهبی در این زنان، لازم است که متخصصین امر از جمله روانشناسان، مشاوران و مددکاران به باورهای دینی و الهی افراد توجه بیشتری مبذول داشته، از آن برای تقویت برنامه های حمایتی و مراقبتی خود بهره گرفته و این افراد را به سمت سازگاری بهتر رهنمون سازند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
395
لینک کوتاه:
magiran.com/p1392253 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!