ارزیابی ارگونومیک انجام کار در بین کارکنان پرستاری و اتاق عمل به روش REBA

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
از مهم ترین مشکلات حوزه سلامت در بیمارستان ها، اختلالات اسکلتی – عضلانی هستند که در حرفه ای چون پرستاری احتمال ایجاد این اختلالات امری بدیهی هست. شناسایی این اختلالات با کمک بررسی وضعیت های انجام کار قابل انجام است که پژوهش حاضر با این هدف در بین پرستاران بخش و اتاق عمل بیمارستان های آموزشی شهر ایلام در سال 1391 انجام گرفت.
مواد و روش کار
این مطالعه توصیفی – تحلیلی (هم گروهی) در بین 45 نفر از کارکنان پرستاری و 45 نفر از کارکنان اتاق عمل و با کمک پرسشنامه نوردیک و شیوه ارزیابی وضعیت REBA انجام شده است. داده های به دست آمده در نرم افزار SPSS-16 تحلیل و با آزمون های آنالیز واریانس، t و کای دو آنالیز شده اند.
یافته ها
قسمت تحتانی کمر در گروه اتاق عمل و پرستاری به ترتیب با 7/ 46 درصد و 7 /56 درصد بیشترین شیوع را داشت. ارتباط معنا دارای بین امتیاز تنه، پا، گردن، ساعد، بازو با امتیاز کل REBA در گروه اتاق عمل و پرستاری وجود داشت (05/ 0 >P). در گروه پرستاری بین جنس و سطح تحصیلات با امتیاز کل ارتباط معنادار یافت شد (05/ 0 >P)؛ اما ارتباط معناداری بین عوامل دموگرافیک با امتیاز کل در بین دو گروه یافت نشد (05/ 0
بحث و نتیجه گیری
شیوع بالای کمردرد در بین اختلالات اسکلتی - عضلانی در دو گروه در اکثر موارد نتیجه شرایط کاری و وضعیت های نامناسب بدنی می باشد. ضروری بودن اقدامات اصلاحی در مورد –وضعیت های بدنی نیز گواه این امر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1392369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!