بررسی تاثیر رویداد نویسی اندیشمندانه بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری در کارآموزی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
فعالیت های یادگیری بالینی قلب برنامه های آموزش پرستاری بوده و رویدادنویسی اندیشمندانه راهکار آموزشی مناسبی در زمینه تجارب بالینی دانشجویان پرستاری است که به مربیان پرستاری اجازه می دهد تا مهارت های تفکر بالینی دانشجویان را درک نموده و آن را ارزشیابی نمایند. این مطالعه باهدف تعیین تاثیر رویدادنویسی اندیشمندانه بر ارتقاء مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 24 نفر از دانشجویان ترم 5 کارشناسی پرستاری به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. میزان تفکر انتقادی در دو گروه با استفاده از آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) در دو مرحله پیش و پس آزمون بررسی شد. داده ها پس از گردآوری توسط نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار نمره کل گروه آزمون و شاهد در پس آزمون به ترتیب 90/ 2 ± 75/ 10 و 95/ 2 ± 9 بود. با استفاده از آزمونتی مستقل اختلاف معنی دار آماری بین دو گروه مشاهده گردید (05/ 0> p).
بحث و نتیجه گیری
نتایج این پژوهش با یافته های سایر مطالعه های انجام شده هم خوانی دارد و استفاده از روش رویدادنویسی اندیشمندانه می تواند موجب ارتقای مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری شود. بنابراین ضروری است مدرسین پرستاری این شیوه آموزشی را در دوره های آموزش نظری و به ویژه در محیط بالینی مورداستفاده قرار دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1392378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!