کاربرد مدل بزنف در پیش بینی انجام فعالیت فیزیکی پس از زایمان در بین مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر کرمانشاه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مادران پس از زایمان در معرض خطر بالای زندگی کم تحرک بوده و احتمال بروز چاقی و دیابت نیز در این گروه بیشتر از سایرین است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل پیش بینی کننده انجام فعالیت فیزیکی پس از زایمان در مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر کرمانشاه با بهره گیری از مدل بزنف انجام گردید.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی تحلیلی و از نوع مقطعی در سال 1393 بر روی 400 نفر از مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر کرمانشاه با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه مبتنی بر سازه های مدل بزنف و فرم کوتاه پرسشنامه فعالیت فیزیکی بود. داده ها با استفاده از ویرایش 18 نرم افزار SPSS و با به کارگیری آزمون های رگرسیون لجستیک، رگرسیون خطی و همبستگی پیرسون مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه 83 درصد از مادران دارای فعالیت فیزیکی سبک یا کم بودند. طبق یافته ها، آگاهی، نگرش و هنجارهای انتزاعی عوامل پیش بینی کننده قصد انجام فعالیت فیزیکی بوده و 21 درصد از واریانس قصد رفتاری را تبیین می نمودند. همچنین قصد رفتاری بهترین پیش بینی کننده رفتار فعالیت فیزیکی پس از زایمان بود (β=0.140، P<0.001).
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان دهنده بی تحرکی در اکثر مادران در دوره پس از زایمان بود. بنابراین طراحی مداخلاتی جهت ایجاد تغییر در قصد رفتاری در مادران پس از زایمان نویدبخش اثرات سودمندی خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1395885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!