اثر هم زیستی میکوریزایی و پرایم بذر در مزرعه بر خصوصیات سبزشدن، عملکرد و اجزای عملکرد ذرت (Zea mays) در مقادیر مختلف کود فسفات

پیام:
چکیده:
به منظور ارزیابی تاثیر پرایم کردن بذر و قارچ میکوریز آربوسکولار در مقادیر مختلف کود فسفات بر صفات سبزشدن، عملکرد و اجزای عملکرد ذرت نیمه میان رس اس- سنسور، آزمایشی در سال 1391 در مزرعه پژوهشی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا شد که در آن عامل پرایم کردن در دو سطح شاهد (بدون پرایم) و پرایم با آب، عامل قارچ میکوریز در دو سطح شاهد و کاربرد قارچ و عامل سوم یعنی کود فسفات در سه سطح شاهد صفر، 50 و 100 درصد از مقدار توصیه شده فسفات مطالعه شد. نتایج نشان داد که پرایم کردن بذر باعث افزایش 15 درصدی سرعت سبزشدن شد. بیشترین درصد هم زیستی نیز در تیمار 50 درصد مصرف کود فسفات به میزان 47/ 65 درصد به دست آمد. همچنین، پرایم کردن باعث افزایش تعداد دانه در بلال شد. وزن صددانه نیز تحت تاثیر تیمار پرایم کردن، تلقیح با میکوریز و 50 درصد مصرف کود فسفات افزایش چشمگیری داشت. در این تحقیق، پرایم کردن باعث افزایش 32/ 22 درصدی عملکرد شد. بیشترین عملکرد دانه به میزان 59/ 1249 گرم در مترمربع، مربوط به تیمار استفاده از 50 درصد کود فسفات در تلقیح با میکوریز بود. لذا، در راستای کشاورزی پایدار می توان با کاربرد قارچ میکوریز مصرف کود فسفات را تا 50 درصد کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
733 تا 747
لینک کوتاه:
magiran.com/p1396842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!