بررسی میزان شیوع اختلالات عضلانی_اسکلتی و رابطه آن با شاخص توانمندی کاری در فیزیوتراپیست های شاغل در شهر اهواز: 1393

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توانمندی کاری به عنوان شاخصی در برنامه های ارتقای سلامتی و جلوگیری از بیماری ها توسط مدیران، کارفرمایان، بیمه ها و غیره استفاده می شود. فیزیوتراپیست ها به دلیل تماس مستقیم با بیماران متعدد، فعالیت و وضعیت های جسمانی ثابت و تکراری حین کار، مستعد درگیری با مشکلات ناشی از کار و بروز اختلالات عضلانی-اسکلتی می باشند. این پژوهش با هدف کلی تعیین میزان شیوع اختلالات عضلانی-اسکلتی و رابطه آن با شاخص توانمندی کاری در فیزیوتراپیست ها انجام گرفته است.
روش بررسی
این پژوهش از نوع توصیفی_تحلیلی بود و داده ها به صورت مقطعی گردآوری شد. جامعه پژوهش، فیزیوتراپیست های شهر اهواز بودند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه نوردیک جهت تعیین میزان شیوع اختلالات عضلانی-اسکلتی و پرسش نامه شاخص توانمندی کاری برای تعیین نمره توانمندی کاری بود. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های همبستگی اسپیرمن، مربع کای و دقیق فیشر انجام گرفت.
یافته ها
پاسخگویان(48 درصد) از نظر شاخص توانمندی کاری در گروه متوسط بودند. نواحی کمر و گردن بیشترین میزان شیوع آسیب را داشتند. ارتباط معناداری میان شاخص توانمندی کاری و اختلالات در نواحی کمر (019/ 0=P) و گردن (017/ 0=P) و نیز جنسیت (005/ 0=P) و نوع محل کار (027/ 0=P) مشاهده شد، اما اختلالات عضلانی-اسکلتی با ویژگی های دموگرافیک ارتباط معناداری نداشت (05/ 0
نتیجه گیری
یافته ها حاکی از شیوع بالای مشکلات عضلانی-اسکلتی در فیزیوتراپیست ها بود. تصمیم گیری های مدیریتی و درمانی در جهت کاهش و برطرف سازی مشکلات عضلانی-اسکلتی، افزایش کیفیت خدمات و در نهایت بهبود توانمندی کاری فیزیوتراپیست ها می تواند زمینه ساز بهبود بهره وری کار آن ها باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1398125 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!