ارزیابی و تعیین منشا عناصر منابع آب زیرزمینی با استفاده از نسبت های یونی، مطالعه موردی: دشت قائم شهر- جویبار (شمال شرق ایران)

نویسنده:
پیام:
چکیده:
نسبت های یونی، شاخص مناسبی برای تعیین منشا مواد و املاح موجود در آب های زیرزمینی است. بر این اساس در تحقیق حاضر به مطالعه نسبت های یاد شده طی دوره آماری 1378-1390 در دشت قائم شهر- جویبار در ساحل دریای مازندران (استان مازندران- شمال شرق ایران) پرداخته شده است. در این راستا از 22 نقطه واقع در دشت، نمونه برداری و پس از آزمایش، پارامترهای مختلف فیزیکو- شیمیایی آب تعیین شد. تحلیل نتایج نشان داد که در آب های زیرزمینی منطقه، تواتر یون ها در سال 1378 و 1390 به صورت:= HCO3>Cl>SO4 Na+K>Ca>Mg،HCO3> Cl > SO4 Ca>Na+K>Mg=بوده و رخساره های آن از نوع کلسیم بی کربنات است و اختلاط آب هایی با مشخصات کلسیم، منیزیم و کلراید همراه با نوع سدیم کلراید در منطقه، مشاهده می شود. شاخص های اشباع کلسیت، دولومیت، هالیت و ژیپس، دلالت بر حد اشباع تا فوق اشباع این شاخص ها در آب های زیرزمینی محدوده مورد مطالعه دارد. بدین ترتیب با مطالعه نسبت های یونی در منطقه مشخص شد که سدیم از نفوذ آب شور و مقادیری نیز از هوازدگی کانی های رسی به آب زیرزمینی منطقه وارد شده است و کلسیم و منیزیم نیز از رسوبات آهکی و دولومیتی منشا گرفته اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1399289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!