بررسی اختلالات عملکرد جنسی در زنان مبتلا به سرطان سرویکس و سابقه رادیوتراپی لگنی در سال 1388 تا 1392 در بیمارستان های قائم (عج) و امید مشهد

پیام:
چکیده:
مقدمه

سرطان دهانه رحم، دومین سرطان شایع زنان و علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهای در حال توسعه می باشد. در زنان مبتلا به سرطان سرویکس، درمان های جراحی و رادیوتراپی می تواند باعث بروز مشکلات عملکرد جنسی شود، لذا مطالعه حاضر با عنوان بررسی اختلالات عملکرد جنسی در زنان مبتلا به سرطان سرویکس و سابقه رادیوتراپی لگنی انجام شد.

روش کار

در این مطالعه 176 زن مبتلا به سرطان سرویکس و سابقه رادیوتراپی لگنی مراجعه کننده به بیمارستان های قائم (عج) و امید مشهد که به روش نمونه برداری در دسترس از سال 1388 تا سال 1392 انتخاب شدند، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای مطالعه شامل فرم مشخصات فردی و پرسشنامه عملکرد جنسی روزن بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 5/16) و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

53 نفر (30%) از زنان مبتلا به سرطان سرویکس و سابقه رادیوتراپی لگنی میل جنسی پایین، 86 نفر (49%) تهییج جنسی نامناسب، 62 نفر (35%) رطوبت واژن کم و 74 نفر (42%) ارگاسم نامطلوب داشتند. 70 نفر (40%) از بیماران از درد هنگام مقاربت شاکی بودند، 42 نفر (24%) از بیماران از عملکرد جنسی خود ناراضی بودند. بین عملکرد جنسی با مرحله بندی سرطان سرویکس زنان همبستگی وجود داشت (25/0- =r، 001/0=p). بین میل یا کشش جنسی (04/0=p)، تحریک جنسی (008/0=p)، رطوبت جنسی (001/0=p)، حداکثر لذت جنسی (004/0=p)، رضایت جنسی (009/0=p) و درد هنگام مقاربت (000/0=p) با مراحل سرطان سرویکس همبستگی وجود داشت.

نتیجه گیری

وجود اختلالات جنسی در زنان مبتلا به سرطان سرویکس و سابقه رادیوتراپی لگنی و ارتباط بین مرحله بیماری با اختلالات جنسی نشانگر این است که اجرای برنامه های درمانی، آموزشی و مشاوره ای به این زنان لازم است.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1399646 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!