بررسی مرگ های ناشی از مسمومیت با فسفید آلومینیوم و مقایسه ی آن با سایر موارد مرگ ناشی از مسمومیت های ارجاع شده به پزشکی قانونی استان مازندران در سه سال (90-1388)

پیام:
چکیده:
مقدمه
فسفید آلومینیوم با فرمول مولکولی AlP به رنگ خاکستری تیره و یا به شکل کریستال های زرد می باشد و جهت جلوگیری از آفت زدگی برنج در انبارها و نیز دفع آفات سایر غلات انبار شده و همچنین جلوگیری از کپک زدگی خوراک دام و تنباکو... استفاده می شود. مسمومیت با قرص برنج (فسفید آلومینیوم) از جمله مسمومیت های شایع بخصوص در استان های شمالی کشور می باشد. از آن جایی که در این دوره ی زمانی، اطلاعاتی در مورد میزان شیوع مسمومیت با فسفید آلومینیم در استان مازندران وجود ندارد، این تحقیق با هدف بررسی مرگ های ناشی از مسمومیت با فسفید آلومینیوم و مقایسه ی آن با سایر موارد مرگ ناشی از مسمومیت های ارجاع شده به پزشکی قانونی استان مازندران در سه سال (90-1388) انجام شد.
روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود که در آن با مراجعه به سازمان پزشکی قانونی استان مازندران، اطلاعات لازم دریافت شد. همچنین با مطالعه ی گزارش کالبد شکافی و پرونده ی متوفیان طی 3 سال، اطلاعات مربوط به سن، جنس، شغل، علت مسمومیت و دیگر اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید. برای تحلیل نتایج و بررسی روابط بین متغیرها از نرم افزار آماری SPSS و آزمون آماری 2χ استفاده شد.
یافته ها
از 2446 مرگ ارجاعی به سازمان پزشکی قانونی در طی سه سال، 237 نفر در اثر مسمومیت فوت کردند که 42 مورد (8/ 17 درصد) مسمومیت با قرص برنج (فسفید آلومینیوم) بود که در مقایسه با سایر مسمومیت ها در رتبه ی دوم قرار می گیرد. بروز مسمومیت در جنس مذکر بیشتر از جنس مونث (6/ 1 برابر) بود. بیشترین موارد مرگ در رده ی سنی 21 تا 30 سال، در گروه شغلی آزاد و در زنان خانه دار بود. همچنین میزان مرگ و میر در گروه متاهلین به طور چشمگیری بیشتر بود. بیشتر افراد دچار مسمومیت، ساکن مراکز شهرهای استان بودند.
نتیجه گیری
مسمومیت با فسفید آلومینیوم بسیار شایع و مرگبار است. قربانیان در نتیجه ی عوارض وسیع این سم دچار نارسایی ارگان های متعدد گردیده، فوت می کنند. با توجه به مرگ و میر بالای ناشی از مسمومیت با قرص برنج (فسفیدهای فلزی) و عدم وجود پادزهر اختصاصی، بهترین درمان پیشگیری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1400983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!