تعیین فراوانی و پارازیتیسم پارازیتوییدهای مراحل لاروی و شفیرگی بید کلم،(Plutella xylostella (Lepidoptera: Plutellidae در چهار منطقه زیستی ایران

پیام:
چکیده:

فراوانی و پارازیتیسم پارازیتوییدهای لاروی و شفیرگی شب پره پشت الماسی،Plutella xylostella L. (Lepidoptera: Plutellidae) در مزارع کشت چلیپاییان چهار منطقه زیستی شامل استان های گلستان، البرز، اصفهان و خوزستان طی سال های 1389 و 1390 تعیین شد. در مجموع شش گونه پارازیتویید لاروی شامل (Kurdjumov، 1912) Cotesia vestalis (=plutellae) (در هر چهار منطقه زیستی)،Apanteles sp. (کرج و اصفهان)، Bracon hebetor Say (کرج) هر سه از خانواده Braconidae، Microplitis sp. (دزفول) و Diadegma semiclausum (Hellen) (کرج، اصفهان و دزفول) از خانواده Ichneumonidae و Oomyzus sokolowskii (Kurdjumov) (کرج و اصفهان) از خانواده Eulophidae، یک گونه پارازیتویید شفیرگی Diadromus subtilicornis (Gravenhorst) (اصفهان و دزفول) از خانواده Ichneumonidae و دو هیپرپارازیتویید شفیره از جنس هایMokrzeckia (دزفول) و Pteromalus (کرج و اصفهان) هر دو از خانواده Pteromalidae جمع آوری شد. گونه C. vestalis تنها گونه ای بود که در همه مناطق زیستی تحت بررسی حضور داشت و فراوانی عمده آن مربوط به ماه های گرم سال بود. برخلاف تحقیقات قبلی حضور و فعالیت خوب این گونه در نواحی با ارتفاع کم (حدود 140 متر از سطح دریا) نیز مشاهده شد. گونه D. semiclausum به عنوان فراوان ترین زنبور پارازیتویید در مناطق زیستی البرز، اصفهان و خوزستان ثبت شد، اما در گلستان یافت نشد. با توجه به نرخ بالای پارازیتیسم شب پره پشت الماسی به وسیله این گونه، D. semiclausum گزینه مناسبی برای استفاده در برنامه های بیوکنترل شب پره پشت الماسی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
265 تا 278
لینک کوتاه:
magiran.com/p1402280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!