مطالعه ارتباط بین تغییرات سطح پلاسمایی تورین و بیومارکرهای کبدی در مسمومیت حاد با استامینوفن در 12 ساعت اولیه بستری

چکیده:
سابقه و هدف
استامینوفن به عنوان یک داروی ضد درد و ضد تب استفاده می شود، ولی مصرف بیش از حد اتفاقی و یا عمدی در انسان می تواند آسیب کبدی شدید ایجاد کند. تورین (taurine) یکی از فراوان ترین اسیدهای امینه بدن می باشد که درساختمان پروتئین وارد نشده ولی به صورت آزاد یا داخل پپتیدهای ساده وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تغییرات سطح پلاسمایی تورین در ارتباط با بیومارکرهای کبدی در مسمومین حاد با استامینوفن انجام شده است.
مواد و روش ها
غلظت پلاسمایی تورین در 30 بیمار مسموم حاد با استامینوفن مراجعه کننده به بخش مسمومیت بیمارستان سینای تبریز در بدو ورود و 12ساعت بعد از بستری و 30 نفر افراد کنترل سالم به وسیله HPLC اندازه گیری شدند و هم چنین بیومارکرهای کبدی ALT،AST،PT با اتوآنالیزر مورد سنجش قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده ازآزمونtwo-tailed non-paired student t-test و ANOVA تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
میانگین غلظت پلاسمایی تورین در بدو ورود در بیماران مسموم با استامینوفن mg/L449/3± 91/36 و میانگین غلظت پلاسمایی تورین 12 ساعت بعد از بستری mg/L 27.82±4.020و میانگین غلظت پلاسمایی تورین در گروه شاهد mg/L 4.62 ± 0.451 بود که تفاوت معنی داری (P<0.001) وجود داشت. هم چنین بین تورین و ALT،AST،PT ارتباط معنی دار وجود نداشت (P>0.05).
استنتاج
تورین در واکنش به سم، توسط کبد در12 ساعت اولیه مسمومیت آزاد می گردد و منجر به افزایش غظت خونی و ادراری می شود. در حالی که بیومارکرهای کبدی بعد از 12 افزایش می یابند.
زبان:
فارسی
صفحات:
307 تا 316
لینک کوتاه:
magiran.com/p1402505 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!