اثر نوروپروتکتیوی استیل ال کارنیتین، پس از ضایعه فشار مکانیکی طناب نخاعی موش صحرایی بالغ

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
درمان ضایعه نخاعی به رغم درمان های رایج حمایتی، افقی وسیع از سلول درمانی و رویکردهای فارماکولوژیک را پیش رودارد. به منظور بررسی یکی از رویکردهای فارماکولوژیک ممکن، استیل ال کارنیتین انتخاب شد. اثر استیل ال کارنیتین پس از ضایعه فشار مکانیکی طناب نخاعی موش صحرایی بالغ به وسیله شمارش تعداد سلول های عصبی و نوروتروفین BDNF و بیان گیرنده p75 بررسی شد.
مواد روش ها
16 موش صحرایی بالغ به چهار گروه تقسیم شدند: 1. لامینکتومی و تزریق داخل صفاقی استیل ال کارنیتین؛ 2. لامینکتومی و تزریق داخل صفاقی استیل ال کارنیتین و اعمال فشار مکانیکی بر نخاع؛ 3. لامینکتومی و تزریق داخل صفاقی سرم فیزیولوژی و4. لامینکتومی و اعمال فشار مکانیکی به نخاع به همراه تزریق داخل صفاقی سرم فیزیولوژی. پس از چهار هفته تزریق روزانه داخل صفاقی، موش ها کشته شدند. مورفومتری شمارش سلول های عصبی نخاع با استفاده از رنگ آمیزی کرسیل فست ویولت انجام شد. بررسی بیان گیرنده p75 و نوروتروفین BDNF با روش ایمنوهیستوشیمیایی انجام گرفت.
نتایج
نتایج مورفومتری، کاهش تعداد سلول های عصبی- حرکتی نخاع به دنبال فشار مکانیکی را نشان داد. استیل ال کارنیتین، کاهش مرگ سلول های عصبی و افزایش نوروتروفین مربوط، پس ضایعه نخاعی را سبب شد.
نتیجه گیری
استیل ال کارنیتین با آثار نوروپروتکتیوی که ممکن است ناشی از خواص ضدالتهابی و نوروتروفیکی آن و همچنین فعالیت آنتی اکسیدانی آن باشد، به احتمال، کاهش مرگ سلول های عصبی و افزایش بیان نوروتروفین و سایر گیرنده ها نظیر تیروزین کیناز و کاهش استرس اکسیداتیو پس از ضایعه فشاری نخاع را سبب می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1403104 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!