همکشتی سلول های شبه الیگودندروسیتی مشتق از نوروسفر و نورون های حرکتی مشتق از سلول های بنیادی مزانشیمی در تولید میلین

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
یکی از راه های درمان بیماری های با نقص میلین، سلول درمانی است؛ سلول های بنیادی مورد استفاده در این روش به الیگودندروسیت تبدیل خواهندشد. در مطالعات پیشین برای تولید سلول های شبه الیگودندروسیت از سلول های بنیادی مغز استخوان استفاده می شد که در مرحله پیش القا تحت تاثیرDMSO و در مرحله القا، تحت تاثیر PDGF، bFGF، heregulin and T3 قرارمی گرفتند. در تحقیق اخیر به منظور افزایش تولید این سلول ها ابتدا سلول های بنیادی مغز استخوان به نوروسفر و سلول های بنیادی عصبی تبدیل شده، سپس سلول، شبه الیگودندروسیت شد و در پایان، همکشتی این سلول ها با نورون های حرکتی به منظور تولید میلین ارزیابی شد.
مواد و روش ها
سلول های بنیادی مغز استخوان (BMSCs) از موش های صحرایی ماده بالغ استخراج و تحت اثر B27، EG وBFGF به سلول های نوروسفر(NSF) و سلول های بنیادی عصبی (NSC) تبدیل و سپس در مرحله القا، تحت تاثیر (PDGF، bFGF، heregulin and T3). به سلول های شبه الیگودندروسیت (OLCs) تمایزداده شدند. سلول های سلول های OLC، NSF، NSC و BMSC با استفاده از نشانگرهای (مارکرهای) CD44، CD45 CD90، fibronectin و oct-4، ، MBP O1، O4، GFAP مورد ارزیابی ایمونوسایتوشیمیایی و ژن های oligo2و MOG با RT-PCR مورد بررسی قرارگرفتند.
نتایج
نتایج مطالعه حاضر، نشان دهنده بیان مارکرهای C D44، CD45، CD90 fibronectin توسط سلول های BMSCs و مارکرهای NESTIN وNF68 توسط سلول های NSC و مارکرهای O1، O4، oligo2 در سلول های OLCs بود؛ درضمن، بیان ژن های Olig2 و PDGFR توسط روش RT-PCR تاییدشد.
نتیجه گیری
سلول های شبه الیگودندروسیت با درصدی بالا از سلول های بنیادی عصبی استحصال یافته از BMSCs ایجاد می شوند و پس از همکشتی با نورون های حرکتی، قابلیت تولید میلین در محیط کشت را دارا هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1403105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!