بررسی اثر آلیسین و نانوذرات نقره بر عفونت پوستی ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس در مدل موشی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استافیلوکوکوس اورئوس یک پاتوژن مهم در ایجاد طیف گسترده ای از عفونت های بیمارستانی می باشد که با توانایی مقاومت آنتی بیوتیکی بالا شناخته شده است. ابداع روش های جدید با استفاده از فناوری نانو و ترکیبات موثری از مکانیسم های ضد میکروبی مختلف، می تواند راهکار مناسبی برای درمان بیماری های ناشی از این باکتری باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی خاصیت ضد میکروبی نانوذرات نقره، آلیسین و ترکیب آن ها بر علیه عفونت پوستی ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس در مدل موشی می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه، حداقل غلظت ممانعت از رشد (MIC) و حداقل غلظت کشنده باکتری (MBC) برای نانوذرات نقره، آلیسین و ترکیب آن ها بر اساس روش تست حساسیت ماکرودایلوشن، بر روی استافیلوکوکوس اورئوس تعیین شد. در 20 سر موش سوری عفونت پوستی با استفاده از استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد شد و اثر نانوذرات نقره، آلیسین و ترکیب این دو به منظور بررسی اثر هم افزایی آن ها در عفونت پوستی به صورت پماد بررسی گردید.
یافته ها: نتایج نشان دادند که MIC و MBC نانوذرات نقره بر روی استافیلوکوکوس اورئوس بهترتیب 25/ 6 و 5/ 12 ذره در میلیون و MIC و MBC آلیسین بر روی باکتری مذکور بهترتیب 68/ 10 و 37/ 21 میکروگرم در میلیلیتر بودند. MIC و MBC ترکیب نانوذرات نقره و آلیسین بر روی استافیلوکوکوس اورئوس بهترتیب 33/ 1 میکروگرم در میلیلیتر، 12/ 3 ذره در میلیون و 67/ 2 میکروگرم در میلیلیتر، 25/ 6 ذره در میلیون بودند. مطالعه ی مدل موشی اثر ضد میکروبی نانوذرات نقره، آلیسین و اثر هم افزایی ترکیب آنها بر ضد عفونت پوستی ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس را تایید کرد.
نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد ترکیب آلیسین و نانوذرات نقره دارای اثر همافزایی علیه عفونت پوستی ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس میباشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1403478 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!