تاثیر فعالیت بدنی منظم بر شاخص افسردگی و پروفایل چربی زنان چاق

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
شیوع چاقی و عوارض همراه آن به سرعت در سراسر جهان در حال افزایش است. بنابراین لازم است راه ها و روش های نوینی برای پیشگیری و درمان این معضل اجتماعی ارائه گردد. هدف از پژوهش حاضر بررسی شیوع افسردگی و پروفایل چربی در زنان چاق به دنبال تمرینات هوازی است.
مواد و روش ها
در این پژوهش نیمه تجربی، 24 زن چاق با دامنه سنی 35-30 سال، با شاخص توده بدنی (BMI) مساوی یا بزرگ تر از 30 کیلوگرم بر مترمربع، از بین افراد داوطلب انتخاب شدند. پس از شناسایی افراد افسرده توسط پرسشنامه استاندارد بک، به طور تصادفی در دو گروه 12 نفری (6 افسرده و 6 غیر افسرده) تجربی و شاهد قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 12 هفته (3 جلسه در هفته) تمرینات هوازی را با شدت 75-65 درصد ضربان قلب بیشینه انجام داد. مقادیر نیمرخ های لیپیدی در حالت ناشتا قبل و بعد از تمرین برای هر دو گروه به دست آمد. تحلیل داده ها در سطح خطای آلفای 5 درصد و توسط نرم افزار SPSS نسخه 19 انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان داد بعد از 12 هفته تمرین هوازی، اختلاف معنی داری در مقادیر TG، TC، LDL، HDL-c، LDL/HDL و TC/HDL بین گروه تجربی و شاهد مشاهده شد. همچنین، بین سطح افسردگی زنان چاق در دو گروه شاهد و تجربی بعد از تمرینات ورزشی، اختلاف معنی داری مشاهده گردید (05/0 P<).
بحث و نتیجه گیری
یافته های پژوهش حاضر نشان داد که الگوی تمرین هوازی می تواند به عنوان روش درمانی موثر در سلامت روانی و جسمانی زنان چاق موردتوجه قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
154 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p1403733 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!