عوامل مرتبط با رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری تناسلی در زنان مراجعه کننده به واحدهای بهداشتی درمانی شهر گرگان بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سلامت زنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شیوع عفونت های مختلف ادراری- تناسلی در زنان بالا است. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مرتبط با رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری تناسلی در زنان مراجعه کننده به واحدهای بهداشتی درمانی شهر گرگان بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی اجرا شد.
مواد و روش ها
در این پژوهش مقطعی، 420 نفر از زنان مراجعه کننده به واحدهای بهداشتی درمانی شهر گرگان به روش نمونه گیری دومرحله ای انتخاب شدند و داده ها از طریق پرسشنامه خودایفای روا و پایا، که مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی تنظیم شده بود، جمع آوری گردید. برای تفسیر داده ها از SPSS18 و روش های آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد) و تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و تجزیه وتحلیل واریانس یک طرفه) استفاده شد.
یافته ها
میانگین سنی زنان موردمطالعه 16/ 9±80/ 31 بود. میانگین نمره آگاهی 68/ 16 ±93/ 71،. میانگین نمره حساسیت درک شده 51/ 8 ±45/ 92، میانگین نمره شدت درک شده 80/ 13 ±07/ 76 و میانگین نمره منافع درک شده 37/ 6 ±30/ 95 بود. میانگین نمره موانع درک شده 87/ 17 ±84/ 69و میانگین نمره عملکرد 14/ 9 ±71/ 86 بود. بین عملکرد با آگاهی و منافع درک شده همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت. پزشک، ماما و همسر مهم ترین راهنماها برای عمل بودند.
نتیجه گیری
وضعیت آگاهی، حساسیت، شدت، منافع و عملکرد در سطح مطلوب بود؛ اما موانع درک شده در سطح بالایی بودند. با توجه به همبستگی بین عملکرد با آگاهی و منافع درک شده پیشنهاد می شود مداخلات آموزشی توسط پزشکان و ماماها با تاکید بر افزایش آگاهی و درک زنان از منافع انجام رفتارهای بهداشتی صورت پذیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1405552 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!