تاثیر مراقبت معنوی گروهی بر کیفیت زندگی مراقبین خانگی سالمندان مبتلا به آلزایمر

پیام:
چکیده:
مقدمه
مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر از سخت ترین و چالش برانگیزترین نوع مراقبت است و منجر به کاهش کیفیت زندگی مراقبین می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مراقبت معنوی بر کیفیت زندگی مراقبین خانگی سالمندان مبتلا به آلزایمر انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع نیمه تجربی سه گروهی هست. تعداد 100 نفر از مراقبین به روش در دسترس و با توجه به معیارهای ورود انتخاب شده و از طریق بلوک بندی تصادفی به سه گروه مداخله، شاهد1و شاهد2 تقسیم شدند. داده ها قبل و بعد از مداخله از طریق پرسشنامه جمعیت شناختی و مقیاس کیفیت زندگی مراقبین«Caregiver Quality of Life Scale»جمع آوری گردید. روایی محتوایی و صوری با نظر 12 نفر از اساتید صاحب نظر، بررسی و تایید شد و پایایی با روش آزمون مجدد و به فاصله 15 روز 78/0 به دست آمد. برای گروه مداخله مراقبت معنوی گروهی در 5 جلسه ی هفتگی 45 تا 60 دقیقه ای اجرا شد. گروه شاهد 1 بدون مداخله خاصی، فقط در جلسات گروهی شرکت کردند. برای گروه شاهد 2 هیچ مداخله ای صورت نگرفت. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام گرفت.
یافته ها
نتایج سه گروه مداخله، شاهد1و شاهد 2 نشان داد که در گروه مداخله میانگین کیفیت زندگی مراقبین در پس آزمون (83/69±59/3) به طور معناداری بیشتر از پیش آزمون (33/41±13/11) بود (p<0/001). تحلیل کوواریانس به طور معناداری تغییر کیفیت زندگی را ناشی از مداخله را نشان داد.
نتیجه گیری
مراقبت معنوی می تواند باعث بهبود کیفیت زندگی مراقبین خانگی سالمندان مبتلا به آلزایمر شود. لذا کاربرد آن برای مراقبین بیماران مبتلا به آلزایمر پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1406374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!