کاربرد های درمانی شیر شتر در بیماری های کبد از منظر طب سنتی ایران تا تحقیقات نوین

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

در منابع طب سنتی ایران شیر شتر با خواص غذائی و داروئی متعدد بویژه در کبد و درمان بسیاری از بیماری های آن اشاره شده است. اما شواهد مطالعاتی و تحقیقاتی جدید که در راستای تثبیت گزاره های مبتنی بر منابع طب سنتی ایرانی باشد کمتر مورد تحقیق واقع شده است. در این مقاله شواهد تحقیقاتی مرتبط با آثار درمانی شیر شتر در بیماری های کبد بیان می گردد.

مواد و روش ها

پایگاه های اطلاعاتی پاب مد، اسکوپوس، سیلویکا، استنادی جهان اسلام، جهاد دانشگاهی از سال 1990 الی 2013ومنابع معتبر طب سنتی با استفاده از نرم افزار نورالطب با واژه های کلیدی بررسی گردید.اطلاعات از مقالات چاپ شده تحقیقات نوین، طب سنتی ایران وبر اساس نوع مطالعه و کاربرد های بالینی دسته بندی و نهایتا با بازخوانی مطالب، محتوای مطالعه مورد تحلیل و تطبیق قرارگرفته است.

بحث و نتیجه گیری

کاربرد های متواترشیرشتردر منابع طب سنتی برای کبد موید تاثیر ویژه آن بر این عضو می باشد در تحقیقات طب نوین نیزبر روی شیر شتر کبد بیشترین تحقیقات را به خود اختصاص داده است. بیواکتیوه های ویژه به همراه سیستم ایمنی متفاوت شتر با انتقال آن به شیر موجب شده است که شیر عملکرد های فارماکولوژیکی ازجمله اثرات محافظتی در مقابل عوامل ویرال، باکتریال، مواد شیمیائی و سمی برای کبد داشته باشد. لذا این یافته ها ضمن تائید گزاره های طب سنتی، ایده های نوی را فرا روی محققان بویژه در هپاتیت های ویروسی و داروئی، مسمومیت ها، سیروز و کنسر های کبد قرار می دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1407040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!