بررسی عوامل موثر بر شاخص های رشد شیرخواران با استفاده از تحلیل رگرسیون چندک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مسایل مهمی که بر سلامت جامعه تاثیر می گذارد، سلامت رشد کودک می باشد. بر این اساس شناخت عوامل موثر بر رشد جسمی کودکان و نیز شناخت اقدامات لازم برای حفظ و ارتقای سلامت آن ها بسیار مهم است. هدف از مطالعه حاضر تعیین عوامل موثر بر شاخص های رشد شیرخواران شامل قد، وزن و دور سر در شیرخواران با استفاده از تحلیل رگرسیون چندک می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از اطلاعات مطالعه کوهورت انجام شده، در گروه تحقیقات طب اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، از ماه مبارک رمضان سال 1385 تا 1388، استفاده شده است. 92 نوزاد سالم که دارای شرایط ورود به مطالعه بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. اثرات عوامل موثر برروی شاخص های رشد، وزن، قد و دور سر، در چندک های مختلف با استفاده از مدل رگرسیون چندک مقایسه شد.
یافته ها
بر اساس نتایج، شاخص های رشد با وزن ابتدای تولد رابطه مستقیم دارد. تاثیر مستقیم سن مادر نیز تا 6 ماه برای وزن و دور سر کاملا مشهود بود. رتبه تولد روی شاخص های رشد اثری معکوس داشت. مصرف آهن در چندک های 20 و 40 قد و مصرف شیر مادر در دهک دوم دور سر معنی دار بود (05/ 0>P).
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده از روش رگرسیون چندک به خاطر برازش خطوط رگرسیونی مختلف جامع تر از روش رگرسیون خطی بود و اثرگذاری متغیرهای تحصیلات پدر، رتبه تولد، شاخص توده بدنی مادر، تعداد اعضای خانواده، مصرف آهن، ویتامین و شیر مادر توسط رگرسیون خطی یافت نشد. در ضمن توجه بیشتری نسبت به شاخص های رشد دختران خصوصا تا بعد از 6 ماه باید صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1407861 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!