تعیین هویت مولکولی و مطالعه شجره شناسی بر اساس ژن ماتریکس (M) ویروس آنفلوانزای پرندگان (H9N2) در ایران بین سالهای 1387- 1377

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
در دهه گذشته موارد متعددی از بیماری آنفلوانزای پرندگان تحت تیپ H9N2 بصورت پانزئوتیک رخ داده و از سال 1377 موارد متعددی از بیماری آنفلوانزای پرندگان (تحت تیپ H9N2) در صنعت طیور ایران گزارش شده است و از آن زمان واکسن کشته H9N2 برای کنترل بیماری در ایران استفاده شد.
هدف
هدف از این مطالعه بررسی تعیین هویت مولکولی و شجره شناسی بر اساس ژن ماتریکس آنفلوانزای پرندگان تحت تیپ H9N2 جدا شده از گله های گوشتی استان تهران از سال1377- 1387 می باشد.
روش کار
در این مطالعه منطقه کد کننده ژن ماتریکس هشت ویروس آنفلوانزای پرندگان H9N2 جداسازی شده از گله های گوشتی استان تهران ازسال 1998 تا2007 به طور کامل تعیین توالی گردید.
نتایج
تجزیه و تحلیل حاصل از بررسی توالی مناطق ژن ماتریکس ومطالعه شجره شناسی ویروس های مورد مطالعه بیانگر این است که توالی ژنی این منطقه از ویروس های جداسازی شده در مقایسه با توالی سویه استاندارد که در بانک ژن وجود دارد، تفاوتی هایی را در سطوح مختلف نشان می دهد. تجزیه و تحلیل سکانس ژن ماتریکس نشان از جهش هایی در این ژن می باشد. مطالعه شجره شناسی نشان می دهد که این ویروس های جداسازی شده مربوط به تحت دودمان G1 می باشند. دراین مطالعه نشان داده شده است که سویه های ایران بر اساس این ژن به دو گروه تقسیم گردیده اند. همچنین در این مطالعه نشان داده شده است ژن ماتریکس ویروس های H9N2 سویه های ایران در بین سال های مورد مطالعه بیشترین شباهت را به سویه های پاکستان، فلسطین اشغالی و امارت متحده عربی دارد.
نتیجه گیری نهایی: این مطالعه نشان می دهد که ژن ماتریکس سویه های در حال گردش در ایران دچار تغییر شده وحفاظت در مورد این ژن رخ نداده است. نتایج این مطالعه بر پایش دقیق و ادامه دار در زمینه بیماری آنفلوانزای پرندگان در کشور را تاکید می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1409764 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!