بررسی رابطه بهزیستی روانشناختی و تاب آوری در مادران کودکان اختلال کمبود توجه و فزون کنشی و مقایسه آن با مادران کودکان بهنجار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بهزیستی روانشناختی یکی از ملاک های مرتبط با سلامت روانی است و به ارزیابی افراد از زندگی شان اشاره دارد. تاب آوری نیز به توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی-روانی در شرایط خطرناک اشاره دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین بهزیستی روانشناختی و تاب آوری در بین مادران با کودکان اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی و مقایسه آن ها با مادران کودکان بهنجار می باشد.
روش بررسی
جامعه آماری پژوهش، شامل تمام مادران دارای پسر 5 تا 12 ساله ساکن تهران بود که از بین مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه 50 نفر و از بین مادران کودکان بهنجار 50 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات شامل پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (Ryff) و پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون بود.
یافته ها
تحلیل نتایج با استفاده از روش همبستگی پیرسون و آزمون tگروه های مستقل نشان داد که بین مقیاس های بهزیستی روانشناختی و تاب آوری مادران دارای کودکان اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی و مادران کودکان بهنجار تفاوت معناداری وجود دارد. (05/0p<). به عبارت دیگر با توجه به میانگین بهزیستی روانشناختی و تاب آوریدر دو گروه مادران، میزان بهزیستی روانشناختی و تاب آوری در گروه مادران کودکان بهنجار بیشتر از گروه مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی می باشد.همچنین براساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت در هر دو گروه مادران دارای کودکان ADHD و مادران کودکان بهنجار، بین دو متغیر بهزیستی روانشناختی و تاب آوری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0p<).
بحث و نتیجه گیری
بنابراین، داشتن بهزیستی روانشناختی بالا می تواند ملاک خوبی برای پیش بینی تاب آوری مادران باشد. نتایج این پژوهش می تواند در برنامه ریزی درمانی و تدوین برنامه آموزشی برای خانواده های دارای فرزندان با اختلال نارسایی کمبود توجه/ فزون کنشی موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1409891 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!