شیوع یافته های تصادفی در سینوس ماگزیلا درآرشیو CBCT دانشکده دندانپزشکی

پیام:
چکیده:
مقدمه
شیوع یافته های تصادفی در سینوس ماگزیلا بین 6/23% تا 44% گزارش شده است. هدف از این مطالعه تعیین شیوع یافته های تصادفی در سینوس ماگزیلا در آرشیو(CBCT) Cone Beam Computed Tomography دانشکده دندانپزشکی در اصفهان بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی-توصیفی گذشته نگر تعداد 100 تصویرCBCT که در آن 4 دیواره سینوس های ماگزیلاری بیماران بالای 12 سال قابل بررسی بود، از آرشیو بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی اصفهان مورد مطالعه قرار گرفتند. تصاویر توسط یک نفر دستیار رادیولوژی دهان و فک و صورت توسط یک رایانه با شدت ثابت نور و رزولوشن و در ساعات 10-8 صبح از نظر افزایش ضخامت مخاط، حضور کیست و سپتا بررسی شدند. ضایعات بر اساس مکان به یک طرفه و دو طرفه تقسیم شدند. در نهایت داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و آزمون chi square و t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند (05/0=α).
یافته ها
از میان 100 بیمار مورد مطالعه در 76% موارد یافته های اتفاقی در حداقل یکی از سینوس ها کشف گردید و تنها 24% موارد فاقد یافته های اتفاقی بودند. شایع ترین یافته اتفاقی در سینوس ماگزیلا ضخیم شدگی مخاط(%63) و پس از آن به ترتیب کیست(%41) و سپتوم (%18) بود. نتایج آزمون chi square نشان داد که بین توزیع فراوانی ضخیم شدگی مخاط، کیست و سپتوم در سینوس میان زنان و مردان اختلاف معنی داری وجود نداشت، (به ترتیب)(584/0=pvalue، 172/0=pvalue و 71/0=pvalue).
آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد که بین میانگین سن و ضخیم شدگی مخاط، کیست و سپتوم در سینوس تفاوت معنی دار وجود نداشت (949/0=pvalue، 755/0=pvalue و 606/0=pvalue).
نتیجه گیری
ضخیم شدگی مخاط شایع ترین یافته اتفاقی سینوس ماگزیلا بود و پس از آن به ترتیب کیست و سپتا قرار داشتند. سن و جنس تاثیری بر رخداد ضایعات سینوسی نداشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
223 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p1409950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!