اثرات تری سیکلازول بر آسیب های بافتی و تغییرات آنزیمی کبد در جنین موش های آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

تریسیکلازول، از متداول ترین سموم تریازولی است که در کشاورزی برای کنترل بیماری بلاست برنج به کار می رود. به دلیل مصرف فراوان، پایداری بالا و اختلالات گوارشی، عصبی و کبدی از طریق سموم، این مطالعه به منظور بررسی اثرات سم تری سیکلازول بر آسیب های بافتی و تغییرات آنزیمی کبد در جنین موش های آزمایشگاهی انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، 30 سر موش نر (10=n) و ماده (20=n) با حدود سنی12-10 هفته پس از جفت گیری و تایید بارداری براساس پلاک واژنی، بطور تصادفی به سه گروه کنترل (6=n)، آزمایشی 1(7=n) و 2 (7=n) تقسیم شدند. موش ها در گروه های آزمایشی1 و2، سم تری سیکلازول را به ترتیب با دوز 0/5 و 1/5 میلی گرم بر کیلو گرم به صورت درون صفاقی دریافت کردند و گروه کنترل سمی دریافت نکرد. تمام حیوانات در شرایط اپتیموم نگهداری شده و در روز 17 بارداری کشته شدند و جنین ها از بدن مادر خارج شدند و سپس برای شمارش هپاتوسیت ها و بررسی آسیب های بافتی از کبد جنین نمونه برداری انجام پذیرفت. سطوح آنزیمهای ALT،AST وALP با استفاده از کیت های آنزیمی شرکت کایمن و به روش رنگ سنجی اندازه گیری شد.

یافته ها

در ارزیابی میکروسکوپی تعداد هپاتوسیتها، در گروه های آزمایشی 1(0/85±21/35) و آزمایشی 2(1/16±23/1) نسبت به گروه کنترل (1/2±16/9)، افزایش معنی داری را نشان داد (0/05>p). سطح آنزیم های آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) در گروه های آزمایشی نسبت به گروه کنترل افزایش اما آلکالین فسفاتاز (ALP) کاهش نشان داد (0/05>p). از نظر هیستوپاتولوژیکی سم تری سیکلاوزل در کبد موجب نکروز، نفوذ سلول های آماسی، هیپرپلازی و دژنرسانس آبکی هپاتوسیت ها و هپاتومگالی شده است.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داد که تغییرات آنزیمی و آسیب های بافت کبد به دوز وابسته بوده و سم تری سیکلازول می تواند سیستم متابولیتی بدن را به شکل جبران ناپذیری مختل نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1410979 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!