تاثیر 12 هفته تمرین ترکیبی همراه با مصرف مکمل ویتامین D بر عوارض نوروپاتی حسی- حرکتی زنان مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از عوارض مهم دیابت، بروز نوروپاتی حسی- حرکتی است که این عارضه، به سبب پیامدهای فراوان و ایجاد معلولیت های مختلف در بین بیماران، به عنوان یک بیماری ناتوان کننده شناخته شده است. از این رو، هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثر 12 هفته تمرینات ترکیبی و مصرف مکمل ویتامین D بر عوارض نوروپاتی حسی- حرکتی زنان مبتلا به دیابت نوع 2 بود.
روش ها
در این مطالعه ی نیمه تجربی، 90 زن مبتلا به دیابت نوع 2 با دامنه ی سنی 55-20 سال، برای شرکت در این تحقیق انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. تعداد اعضای هر گروه، 45 نفر بود که در ادامه ی تحقیق، تعداد اعضای گروه شاهد به 41 نفر و گروه مورد به 40 نفر کاهش یافت. گروه شاهد بدون داشتن فعالیت بدنی خاصی، فقط ویتامین D دریافت کردند و گروه مورد علاوه بر دریافت ویتامین D با دوز مشابه، تحت برنامه ی تمرینی 12 هفته ای (3 روز در هفته و هر جلسه 60 دقیقه ی فعال) شامل تمرینات هوازی، مقاومتی و انعطاف پذیری قرار گرفتند. برای تعیین شدت تمرینات هوازی، از ضربان قلب بیشینه (70-50 درصد ضربان قلب بیشینه) و برای تعیین شدت تمرینات مقاومتی، از 50 درصد 10 تکرار بیشینه استفاده شد. به منظور اندازه گیری شدت نوروپاتی از پرسش نامه ی استاندارد Michigan (MNSI یا Michigan neuropathy screening instrument) و چکش رفلکس و دیاپازون Hz 128 در مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد.
یافته ها
به دنبال سه ماه تمرین ترکیبی و مصرف مکمل ویتامین D کاهش معنی داری در بی حسی (001/0 = P)، درد (002/0 = P)، مورمور شدن (001/0 = P) و ضعف و ناتوانی (002/0 = P) در اندام تحتانی مشاهده شد و همچنین باعث افزایش احساس لمس (005/0 = P)، موقعیت انگشتان (001/0 = P) و ویبریشن (001/0 = P) در این اندام ها شد. این مداخلات در افزایش رفلکس های زانو (770/0 = P) و مچ پا (470/0 = P) تاثیر معنی داری نداشته است.
نتیجه گیری
به نظر می رسد با انجام تمرینات ترکیبی و مصرف ویتامین D در بیشتر علایم مربوط به نورپاتی حسی- حرکتی بهبود معنی داری حاصل خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1414929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!