بررسی مقایسه ای کیفیت خیابان های شهری تهران بر اساس معیارهای خیابان ممتاز (مطالعه موردی: خیابان های انقلاب، کشاورز و فاطمی)

پیام:
چکیده:
انسان از آغاز شهرنشینی همواره کوشیده است تا کیفیت زندگی در محیط زیست خود را بهبود بخشد. خیابان های شهری یکی از مکان هایی است که عموم مردم به آن دسترسی دارند و کیفیت آن، نقش بسزایی در بالارفتن کیفیت زندگی شهروندان دارد. همچنین، خیابان های شهری از مهم ترین فضاهای عمومی شهری اند که بستر فعالیت های انسانی و تعاملات اجتماعی را فراهم می کنند و بی توجهی به کیفیت آن ها سبب کاهش حضور شهروندان در این فضاها می شود. هدف کلی از پژوهش حاضر، به دست آوردن عوامل تاثیرگذار در دستیابی به خیابان های ممتاز شهری و تعیین میزان اهمیت نقش هر یک از این عوامل و بررسی آن ها در سه خیابان شهری انقلاب، فاطمی و کشاورز است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی - تحلیلی و مبانی نظری و شناخت عوامل و مولفه های تاثیرگذار آن بر اساس مطالعات کتابخانه ای و رویکرد دلفی انجام گرفته است. تعیین میزان اهمیت عوامل تاثیرگذار بر اساس نظر متخصصان (34 نفر از اعضای هیئت علمی و کارشناسان متخصص که در حوزه برنامه ریزی شهری، طراحی محیط زیست، طراحی فضای سبز و مهندسی محیط زیست تخصص داشته اند) و جمع آوری اطلاعات از خیابان های مورد مطالعه از طریق برداشت میدانی و تکمیل 100 پرسش نامه در هر خیابان، از شهروندان حاضر در آن ها نظیر عابران و مغازه داران انجام شده است. همچنین، به منظور ارزیابی نهایی و تحلیل داده ها از روش AHP و طیف لیکرت بهره گرفته شده است. در نهایت، ارزیابی ها و نتایج تحلیل داده ها نشان داد که خیابان کشاورز با کسب میانگین امتیاز 207/0 در مقایسه با خیابان فاطمی با میانگین امتیاز 165/. و خیابان انقلاب با میانگین امتیاز 154/. از کیفیت مطلوب تری برخوردار است. در انتها نیز پیشنهادها و راهبردهایی به منظور ارتقای کیفیت خیابان های مورد مطالعه ارائه شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
283 تا 296
لینک کوتاه:
magiran.com/p1415202 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!