مطالعه دیدگاه و تجربه بالینی کادر درمانی شهرستان خوی نسبت به بسترهای لازم حضور همراه در زمان احیاء

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
اعضای مراقبین بهداشتی و درمانی بی وقفه درحال تلاش و کوشش به منظور ارائه مراقبت های کل نگر استاندارد با حداکثر کارآیی همگام با پیشرفت علوم و فناوری، تغییر در سبک زندگی و افزایش هزینه های درمانی به بیماران و اعضای خانواده آنان می باشند. در این راستا اعضاء خانواده نقش مهمی در سلامت و تندرستی بیماران داشته و شرکت آن ها در برنامه مراقبتی یک جزء لاینفک در فرآیند بهبودی محسوب می شود. برای اکثریت افراد جامعه، اتاق احیا آخرین فرصت برای دیدن، صحبت کردن و تماس با عزیز خود می باشد. محروم کردن خانواده از دیدن بیمار خود در مراحل آخر زندگی و در شرایط حیاتی برخلاف فلسفه پرستاری است، لذا با توجه به اهمیت موضوع و بررسی وضعیت موجود، مطالعه ای با هدف بررسی دیدگاه و تجربه بالینی کادر درمانی شهرستان خوی نسبت به بسترهای لازم حضور همراه در زمان احیاء سال 92-1391 انجام شد.
مواد و روش کار
این پژوهش یک مطالعه توصیفی و تحلیلی است که به منظور بررسی دیدگاه و تجربه بالینی136 نفر کادر درمانی نسبت به حضور همراه در عملیات احیاء در بیمارستان های دولتی شهرستان خوی صورت گرفت. پژوهشگر از طریق پرسشنامه خودساخته و از بین کادر درمانی با سابقه6 ماه را به طور اتفاقی از میان بخش ها و شیفت های مختلف انتخاب نموده است. پس از گردآوری داده های مربوط به حضور اعضای خانواده در عملیات احیاء، از آزمون های توصیفی و استنباطی توسط نسخه 16 نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه 3/45 درصد شرکت کنندگان با فراهم کردن شرایط برای حضور فردی از اعضاء خانواده بیمار در عملیات احیاء مخالف و 7/44 درصد موافق بوده اند. از دیدگاه کادر درمانی در ارتباط با منافع حضور همراه،60 درصد موافق پیشگیری از توسعه باورهای اشتباه و تصورات غلط در مورد فرآیند احیاء و کمترین آن با 1/33 درصد مربوط به افزایش سطح دانش اعضا خانواده بیمار از عملکرد اعضای تیم احیاء می باشد. همچنین نتایج نشان داد که بین سه گروه کادر درمانی پرستاران، پزشکان و متخصصین و تکنیسین های بیهوشی اختلاف معنی دار (007/0= P) آماری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد، اکثریت کادر درمانی هر دو بیمارستان دولتی شهرستان خوی موافق به داشتن کارکنان درمانی آموزش دیده و مجرب آشنا به مهارت های ارتباطی در طول احیاء بوده و تصمیم گیری در مورد اجازه حضور همراه سلیقه ای بوده چراکه فقط در حدود 3/5 درصد کادر درمانی هر دو بیمارستان از وجود دستورالعمل مکتوب در خصوص اجازه حضور همراه اطلاع داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 197
لینک کوتاه:
magiran.com/p1415471 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!