بررسی ارتباط عوامل جمعیت شناسی بر میزان تبعیت داروی وارفارین در بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های وارفارین در سطح شهر تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
وارفارین بیشترین داروی تجویز شده در آمریکا جهت پیشگیری از سکته و ترومبوآمبولی است. عوامل بی شمار جمعیت شناسی و عوامل دارویی می تواند کنترل موفقیت آمیز وارفارین را دچار مشکل کند. تبعیت بیماران از رژیم وارفارین بزرگترین عامل تعیین کننده در اثر بخشی درمان ضدانعقادی است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط عوامل جمعیت شناسی بر میزان تبعیت دارویی در بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های وارفارین در سطح شهر تهران طراحی و اجرا شد.
روش ها
در این مطالعه توصیفی-مقطعی و تحلیلی براساس روش نمونه گیری مبتنی بر هدف از بین بیماران مصرف کننده وارفارین مراجعه کننده به درمانگاه های وارفارین در سطح شهر تهران در سال 1392 تعداد 400 بیمار واجد شرایط انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه مشخصات جمعیت شناسی، پرسشنامه تعدیل شده تبعیت دارویی موریسکی، آزمایش INR و زمان مراجعه به درمانگاه استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری داده ها از نرم افزار spss نسخه 19 و روش های امار توصیفی و آزمون من-ویتنی استفاده شد.
نتایج
بر اساس ابزار تعدیل شده تبعیت دارویی موریسکی 8/57 % از افراد از وارفارین تبعیت داشتند، INR 5/73 % از افراد در این مطالعه در محدوده درمانی قرار داشت و تنها 38 % از افراد در این مطالعه به صورت منظم به درمانگاه مراجعه نموده اند و در نهایت 8/27 % از افراد از هر سه معیار تبعیت داشتند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین تبعیت از وارفارین و تحصیلات(p=0.000)، نحوه زندگی(p=0.041)، شغل بیماران مصرف کننده وارفارین(p=0.000) مساحت مسکن(p=0.012) و درآمد(p=0.002) رابطه معنی دار آماری وجود دارد.
نتیجه گیری
تبعیت از وارفارین یک فرایند رفتاری چند عاملی است که در آن نقش تحصیلات، شغل، وضعیت اقتصادی و وضعیت خانوادگی بیماران اهمیت زیادی دارد بنابراین پرستاران در هنگام برنامه ریزی آموزشی جهت این بیماران باید این عوامل را مدنظر بگیرند تا بتوانند به ارتقاء تبعیت این بیماران کمک کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1416192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!