ارزیابی بیان ژن مولکول های متالوتیونین پس از آسیب عصب سیاتیک

چکیده:
سابقه و هدف
آسیب به عصب محیطی تغییرات سلولی و مولکولی گسترده ای در نورون های آسیب دیده ایجاد می نماید که بسیاری از آن ها ناشناخته باقی مانده اند. یکی از این تغییرات افزایش تولید رادیکال های آزاد می باشد که به استرس اکسیداتیو منجر می شود. مواد آنتی اکسیدان از طریق اثر پاک کنندگی رادیکال های آزاد اکسیژن در ترمیم عصب شرکت می کنند. هدف از این مطالعه بیان ژن مولکول های متالوتیونین1و2 پس از آسیب له شدگی عصب سیاتیک رت بوده است.
مواد و روش ها
در مطالعه تجربی حاضر عصب سیاتیک 40 رتبا آسیب له شدگی مورد استفاده قرار گرفت. سپس 1 و 3 روز و 1، 3 و 5 هفته پس از آسیب، عصب سیاتیک آسیب دیده خارج شد. ابتدا mRNA کامل از نمونه ها استخراج و سپس cDNA ساخته شد و بیان ژن های متالوتیونین1و2 با استفاده از آنالیز نسخه برداری معکوس واکنش زنجیره ای پلیمراز نیمه کمی تایید شد. به منظور آزمایشات ایمونوهیستوشیمی نمونه ها در پارافورمالدئید فیکس شدند و با استفاده از کرایو استات برش های طولی به ضخامت 20 میکرون زده شد.
یافته ها
نتایج نسخه برداری معکوس واکنش زنجیره ای پلیمراز در نمونه های دچار آسیب نشان دادکه بیان ژن های متالوتیونین1و2 در روزهای اول و سوم نسبت به نمونه های نرمال به صورت معنی داری (0001/ 0< p). افزایش داشته است. نتایج ایمونوهیستوشیمی نیز در مورد این پروتئین تاییدکننده بیان ژنی بود.
استنتاج
آسیب های وارد شده به عصب سیاتیک باعث تولید استرس اکسیداتیو می شود. مطالعه حاضر افزایش بیان مولکول های متالو تیونین را در روندترمیم، زمانی که استرس اکسیداتیو بیش ترین افزایش را دارد، نشان می دهد و با آزمایشات تکمیلی ممکن است به عنوان مکمل در درمان مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
170 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p1416525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!