بررسی کارایی نانولوله های کربنی چند جداره مغناطیسی شده با نانو ذرات اکسید آهن در حذف فلوراید از محلول های آبی

چکیده:
سابقه و هدف
آلوده شدن آب های آشامیدنی به فلوراید بر اثر فعالیت های طبیعی و انسانی تهدیدی برای سلامت انسان ها است. مصرف طولانی مدت و زیاد آب حاوی فلوراید منجر به آسیب غدد درون ریز و بیماری آلزایمر می شود. فرایند جذب یک روش موثر در حذف فلوراید است، لذا هدف از این تحقیق مغناطیسی کردن کربن نانو لوله چند جداره با نانو ذرات اکسید آهن و استفاده از آن به عنوان جاذب در حذف فلوراید از محیط آبی می باشد.
مواد و روش ها
روش هم ترسیبی به منظور سنتز نانو کامپوزیت مغناطیسی مورد استفاده قرار گرفت و خصوصیات آن با آنالیزهای SEM، TEM، XRDو VSM بررسی شد. تاثیر پارامترهای مستقل مانند زمان تماس، pH، دما، مقادیر جاذب و غلظت اولیه بر درصد حذف فلوراید با روش سطح پاسخ (روش باکس بانکن) و با استفاده از آنالیز واریانس مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
pH برابر با 3، میزان جاذب 2 گرم در لیتر در زمان تماس2 ساعت و دمای 45 درجه سلسیوس به عنوان شرایط بهینه به دست آمد. بررسی روابط ایزوترم و سینتیک نشان داد داده های تجربی به ترتیب با ضرایب 98/ 0 و 941/ 0 با مدل لانگمویر و سینتیک شبه درجه دو همبستگی دارند. مطالعه ترمودینامک نیز بیانگر انجام یک واکنش گرماگیر و خود به خودی می باشد.
استنتاج
جاذب سنتز شده راندمان مناسبی درحذف فلوراید دارا بوده (5/ 98 درصد جذب در شرایط بهینه) و به دلیل خاصیت مغناطیسی می تواند به سادگی به وسیله آهن ربای. خارجی از نمونه جداسازی شود، بنابراین می تواند به سادگی برای حذف فلوراید از آب آشامیدنی استفاده شود
زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p1416528 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!