تاثیر مکمل دهی کوتاه مدت زنجبیل بر سایتوکین های پیش التهابی و کوفتگی عضلالاتی تاخیری متعاقب تمرین مقاومتی با دو سیستم باردهی فزاینده و کاهنده در مردان جوان والیبالیست و فوتبالیست

پیام:
چکیده:
افزایش کوفتگی عضلانی و التهاب متعاقب تمرینات مقاومتی سنگین در مطالعات متعددی گزارش شد، اما اثر مصرف مکمل ضدالتهابی و ضد درد زنجبیل بر سایتوکین های پیش التهابی از قبیل پروتئین واکنشی C(hs-CRP) و اینترلوکین 6(IL-6) و بر شاخص های مرتبط با کوفتگی عضلانی تاخیری شامل کراتین فسفوکیناز(CPK) و لاکتات دهیدروژناز(LDH) در بلافاصله و 24 ساعت پس از تمرین مقاومتی با دو الگوی باردهی معکوس در ورزشکاران رشته های توانی مشخص نیست. هدف این مطالعه تاثیر مکمل دهی کوتاه مدت زنجبیل بر سایتوکین های پیش التهابی و شاخص های مرتبط با کوفتگی عضلانی تاخیری متعاقب دو سیستم باردهی فزاینده و کاهنده در مردان جوان والیبالیست و فوتبالیست بود. 40 مرد ورزشکار در یک طرح طولی بطور تصادفی به چهار گروه تمرینی شامل گروه های روش باردهی فزاینده و کاهنده و گروه های دارونمای مربوطه تقسیم شده و در دو مرحله مجزا به فاصله یک هفته (با و بدون مکمل زنجبیل)بررسی شدند. تمرین مقاومتی شامل تمرینات ویژه برای نواحی مختلف بدن و با توجه به یک تکرار بیشینه 3 جلسه در هفته و به مدت یک هفته اجرا شد. مکمل زنجبیل نیز با دوز 3000 میلی گرم وسه وهله در روز(هر وهله 1000 میلی گرم)بمدت یک هفته مصرف شد. خون گیری از ورید پیش بازویی در سه مرحله قبل و بلافاصله و 24 ساعت پس از اجرای تمرین اجرا شد. هر دو روش تمرین مقاومتی به ویژه الگوی باردهی کاهنده باعث افزایش معنی دار CRP، IL-6، CPK و LDH بخصوص بلافاصله و 24 ساعت پس از آن در مقایسه با گروه دارونما شد. اگرچه مکمل زنجبیل تاثیری بر مقادیر استراحتی سایتوکین های پیش التهابی و کوفتگی عضلانی تاخیری در مقایسه با دوره قبل از مکمل گیری نداشت، اما باعث تخفیف افزایش این شاخص ها متعاقب هر دو روش تمرین مقاومتی بخصوص روش باردهی فزاینده در مقایسه با گروه دارونما شد. یافته های مطالعه حاضر نشان می دهد که اجرای تمرینات مقاومتی بخصوص با روش باردهی کاهنده (سیستم سنگین به سبک) حتی در ورزشکاران آماده نیز باعث ایجاد التهاب سیستمیک و کوفتگی عضلانی تاخیری می شود و مکمل گیری کوتاه مدت زنجبیل فقط منجر به مهار اثرات التهابی و کوفتگی عضلانی تاخیری تمرینات مقاومتی به ویژه الگوی باردهی فزاینده می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1417798 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!