ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی پرسنل پرستاری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه سازمان ها به طور ناخواسته هزینه های سنگینی را به علت عدم تعهد کارکنان خود متحمل می شوند. لذا افزایش میزان توانمندی در سازمان ها با توجه به فراهم نمودن زمینه های مناسب ایجاد آن منجر به مزایایی نظیر افزایش تعهد سازمانی کارکنان می شود. بر همین اساس این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین توانمندی و تعهد سازمانی پرسنل پرستاری بیمارستان های طالقانی آبادان و ولی عصر خرمشهر انجام گرفت.

روش کار

این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود که نمونه گیری آن به روش سرشماری و بر روی 95 نفر از پرستاران بیمارستان طالقانی آبادان و ولی عصر خرمشهر در سال 1390 انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه توانمندسازی اسپیرتزر و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر بود. داده ها با استفاده از SPSS-16 و آزمون آماری رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

میانگین و انحراف معیار توانمندسازی سازمانی 58/ 10±15/ 66 و تعهد سازمانی 29/ 11±42 /55 بود که آزمون آماری ارتباط معنی داری را بین توانمندسازی با تعهد سازمانی نشان داد (05/ 0>p). به طوری که با افزایش توانمندسازی سازمانی میزان تعهد سازمانی بیشتر می شد.

نتیجه گیری

با توجه به ارتباط مثبت بین توانمندسازی و تعهد سازمانی پرستاران به مدیران بیمارستانی توصیه می گردد، جهت حفظ و بالابردن این انگیزه و تعهد از روش های تشویقی بیشتر و قابل توجه تری استفاده کنند

زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1418496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!