پیش بینی ارتباط با خدا بر اساس رویداد های زندگی، هوش معنوی و ترسیم روند زندگی در سالمندان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ارتباط با خداوند می تواند در بهبود سلامت روان و کاهش فشار روانی رویدادهای منفی زندگی سالمندان نقش مهمی را ایفا کند. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی ارتباط با خداوند بر اساس رویدادهای زندگی، هوش معنوی و ترسیم روند زندگی انجام شد.
روش کار
پژوهش حاضر از نوع توصیفی و در قالب یک طرح همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه سالمندان 60 سال و بالای 60 سال شهر همدان تشکیل می دادند. از طریق روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای، 200 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ارتباط با خدای مظاهری و پسندیده، پرسشنامه رویدادهای زندگی پیکل، پرسشنامه هوش معنوی سهرابی و ناصری و همچنین تکنیک ترسیم روند زندگی استفاده گردید. جهت تحلیل نتایج، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی در spss17 به کار گرفته شد.
یافته ها
بین رویدادهای زندگی و ارتباط با خدا رابطه معکوس و معنادار (p<0.05) و بین ارتباط با خدا، هوش معنوی و همچنین ارتباط با خدا و ترسیم روند زندگی رابطه مستقیم معنادار مشاهده شد (p<0.05). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش معنوی 45 درصد، رویدادهای زندگی حدود 31 درصد و ترسیم روند زندگی 28 درصد از تغییرات ارتباط با خدا را پیش بینی می کنند.
نتیجه گیری
ارتباط با خدا نقش تعیین کننده ای در کاهش شدت فشار روانی حاصل از رویدادهای منفی و تنش زای زندگی در سالمندان دارد، همچنین عامل مهمی در افزایش هوش معنوی و تعیین روند زندگی خوشایندتر این قشر به شمار می آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1418498 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!