تاثیر عصاره آبی سنجد بر درد نوروپاتی دیابتی در موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از عوارض شایع دیابت، اختلال در سیستم عصبی و نوروپاتی دیابتی می باشد. در مطالعات مختلف گزارش شده است ترکیبات فلاونوئیدی و پلی فنولی موجود در گیاهان باعث بهبود نوروپاتی دیابت می شوند. با توجه به وجود مقادیر زیادی از این ترکیبات در میوه سنجد، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر عصاره آبی سنجد بر درد نوروپاتی دیابتی در موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین انجام گرفت.
روش بررسی
این مطالعه تجربی بر روی 24 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار انجام شد. موش ها به سه گروه 8 تایی شامل: گروه کنترل منفی (بدون مداخله)، گروه کنترل مثبت (دیابتی) و گروه دریافت کننده عصاره (دوز 200 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز) تقسیم شدند. پس از القای دیابت، عصاره آبی سنجد به مدت 3 هفته به صورت خوراکی تجویز شد. از آزمون های آلودینیای حرارتی، مکانیکی، هایپر آلژزیای حرارتی و آزمون فرمالین جهت بررسی درد نوروپاتی دیابتی (در روزهای 0، 7، 14 و 21) پس از تزریق استرپتوزوتوسین استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمون واریانس دوطرفه و پس آزمون توکی تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری، 05/0p< در نظر گرفته شد.
یافته ها
اختلاف درد بین گروه کنترل منفی و کنترل مثبت در آزمون های آلودینیای حرارتی (036/0p=) و مکانیکی (023/0p=)، هایپر آلژزیای حرارتی (001/0p=) و آزمون فرمالین (0001/0p<) قابل توجه بود. تجویز عصاره آبی سنجد باعث بهبود درد نوروپاتی دیابتی در مقایسه با گروه کنترل مثبت در آزمون های آلودینیای حرارتی (036/0p=) و مکانیکی (012/0p=)، هایپر آلژزیای حرارتی (011/0p=) و آزمون فرمالین (0001/0p<) شد.
نتیجه گیری
طبق نتایج این مطالعه، عصاره آبی سنجد درد نوروپاتی دیابتی را در موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین بهبود می بخشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1419437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!