بررسی رابطه بین دو عامل حق الزحمه حسابرسی و تغییر حسابرس با تاخیر در ارائه گزارش حسابرسی شرکت های دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

پیام:
چکیده:
مقدمه
تاخیر در ارائه گزارش حسابرسی به طور مستقیم بر کارایی حسابرسی و به موقع بودن اعلام سود موثر است. هم چنین، زمان ارائه گزارش حسابرسی یکی از عامل های مهم در تعیین به موقع بودن گزارشگری مالی شرکت ها است. بنابراین، بررسی عامل های موثر بر تاخیر در ارائه گزارش حسابرسی ضروری به نظر می رسد.
روش پژوهش: در این پژوهش رابطه بین حق الزحمه حسابرسی و تغییر حسابرس با تاخیر در ارائه گزارش حسابرسی 17 شرکت دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1391-1386 مورد آزمون قرارگرفته است. برای بررسی روابط بین متغیرها از روش رگرسیون چندگانه و نرم افزار Eviews نسخه 8 استفاده شده است.
یافته ها
به طور متوسط شرکت های مورد بررسی، 58 روز بعد از پایان سال مالی با انحراف معیار 20 روز گزارش حسابرسی خود را ارائه کرده اند. هم چنین، بیش ترین میزان تاخیر در ارائه گزارش حسابرسی 113 روز و کم ترین آن 23 روز است. این موضوع نشان می دهد که همه موسسات حسابرسی قبل از تمام شدن مهلت مقرر شرکت ها برای ارائه گزارش های مالی (4 ماه پس از پایان سال مالی) گزارش حسابرسی خود را ارائه کرده اند.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان می دهد که تغییر حسابرس با تاخیر در ارائه گزارش حسابرسی رابطه معناداری ندارد اما حق الزحمه حسابرسی با تاخیر در ارائه گزارش حسابرسی رابطه مثبت و معناداری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1420059 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!