بررسی دیدگاه استفاده کنندگان صورت های مالی در مورد چارچوب و محتوای گزارشگری اجتماعی

پیام:
چکیده:
مقدمه
محتوا و رویه های گزارشگری مسئولیت اجتماعی در کشورهای مختلف متفاوت است؛ چرا که از جنبه های مختلف تفاوت های عمده بین کشورها وجود دارد. بنابراین، با توجه به شرایط محیطی و اجتماعی متفاوت ایران نسبت به سایر کشورها، انتظار می رود تقاضا و انتظار ذی نفعان و استفاده کنندگان برای افشاء مسئولیت های اجتماعی متفاوت باشد. از این رو، پژوهش حاضر ضمن تبیین مفهوم مسئولیت اجتماعی، چارچوبی مدون در مورد محتوای گزارشگری اجتماعی در ایران ارائه می کند.
روش پژوهش: روش این پژوهش توصیفی- پیمایشی و دیدگاه ذی نفعان و استفاده کنندگان صورت های مالی در مورد اهمیت موضوع های مختلف مسئولیت های اجتماعی با استفاده از پرسش نامه پژوهشگرساخته متناسب با اهمیت و موضوع پژوهش در سال 1391 مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه آماری پژوهش به روش نمونه در دسترس انتخاب و داده های جمع آوری شده با استفاده آزمون ویلکاکسون، تی استیودنت تک نمونه ای و طرح اندازه های تکرار شده تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
بیش تر پاسخ گویان خواهان این هستند که شرکت ها افشاهایی را در مورد مسئولیت های اجتماعی خود داشته باشند و این افشاها در گزارشگری اجتماعی باید، به ترتیب اولویت شامل موضوع های «بهداشت و ایمنی»، «انرژی»، «رویه های فعالیت عادلانه»، «موضوع های زیست محیطی»، «منابع انسانی» و «مشارکت در فعالیت های اجتماعی» باشد.
نتیجه گیری
از نظر استفاده کنندگان صورت های مالی، گزارشگری اجتماعی شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، شرکت ها باید نسبت به نیازها و انتظارات استفاده کنندگان در مورد گزارشگری اجتماعی آگاه بوده و برای تامین آن ها تلاش کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1420064 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!