شناسایی عوامل موثر بر فضیلت گرایی و رتبه بندی آن عوامل در بیمارستان های آموزشی شهر یزد

پیام:
چکیده:
مقدمه

در چند دهه اخیر سازمان ها گرایش بیشتری به سمت فضائل اخلاقی و انسانی پیدا کرده اند و از این طریق سعی نموده اند تا خلاءهای معنوی و اخلاقی و عاطفی کارکنان خود را بر طرف سازند. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر فضیلت گرایی در بیمارستان های آموزشی شهر یزد و رتبه بندی این عواملمی باشد.

روش بررسی

تحقیق حاضر از نوع تحلیلی بوده و به صورت مقطعی و کاربردی در شش ماهه دوم سال 1393 در بیمارستان های آموزشی شهر یزد انجام شد. جامعه آماری کلیه کارکنان بیمارستان های آموزشی شهر یزد بودند.روش نمونه گیری، تصادفی ساده بود و 184 پرسش نامه جمع آوری شد. داده ها با استفاده از پرسش نامه بسته شامل 56 سوال که روایی و پایایی آن بررسی شده بود، جمع آوری گردید. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری 18 SPSS صورت گرفت. برای استخراج عوامل موثر بر فضیلت گرایی از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی و برای رتبه بندی عوامل از آزمون فرید من استفاده شد.

یافته ها

نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که عوامل موثر بر فضیلت گرایی در قالب شش عامل مدیریت و رهبری، منابع انسانی، ساختار و فرایند، فرهنگ سازمانی، توجه به جامعه و چشم انداز قابل تبیین هستند.

نتیجه گیری

عوامل فرهنگ سازمانی و توجه به جامعه و چشم انداز نسبت به عوامل مدیریت و رهبری، ساختار و فرایند و منابع انسانی اولویت پایین تری دارد. برای ارتقاء این عوامل و نهایتا ارتقاء سطح فضیلت محوری در بیمارستان ها پیشنهاد می شود شاخص های ارتقاء جو اخلاقی در سازمان، توجه به امور عام المنفعه و انسان دوستانه، نفوذ فضایل در استراتژی، اهداف و چشم انداز تقویت شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p1420705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!