بررسی کارایی نانولوله کربنی چند جداره اکسید شده در حذف سرب از محیط آبی

پیام:
چکیده:
مقدمه
نانولوله های کربنی موادی با قابلیت حذف برخی از آلاینده های آب هستند. کارایی این مواد در حذف آلاینده ها بسته به عوامل مختلفی از جمله PH، غلظت، زمان تماس و... است.در تحقیق حاضر کارایی نانولوله کربنی چند جداره اکسید شده در حذف سرب از محیط های آبی مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
مطالعه تجربی است. ابتدا نانولوله کربنی چند جداره اکسید شد و سپس در سه PH 4، 7 و 10 و زمانهای تماس 5، 10 و 40 دقیقه و غلظتهای 50، 100 و 125 میلی گرم بر لیتر نانولوله کربنی چند جداره اکسید شده، کارایی حذف سرب از محیط آبی مورد بررسی قرار گرفت.کلیه آزمایشات بر اساس روش های مندرج در کتاب روش های استاندارد برای آزمایشات آب و فاضلاب ویرایش بیست و یکم انجام شد. آزمایش ها تحت شرایط بهینه بر روی نمونه واقعی، آب آشامیدنی روستای ابراهیم آباد رضوی سیرجان انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 انجام گرفت.
یافته ها
تغییرات همزمان زمان تماس و pH باعث تغییر کارآیی حذف سرب توسط نانولوله کربن چند جداره اکسید شده گردید. مهمترین عامل درافزایش راندمان حذف، استفاده از pH اسیدی برابر4 است و با افزایش همزمان زمان تماس و غلظت نانولوله، راندمان حذف افزایش داشت. در شرایط بهینه 125 میلی گرم بر لیتر غلظت نانولوله، زمان تماس 10 دقیقه و 4PH= راندمان حذف سرب در نمونه سنتتیک و نمونه واقعی به ترتیب 1/99 و 94 درصد حاصل شد. در مجموع اختلاف ناچیزی بین راندمان حذف درشرایط سنتتیک و واقعی وجود دارد که این اختلاف ناشی از تداخل کاتیونها، آنیونها و فلزات سنگین موجود در نمونه واقعی است.
نتیجه گیری
نانولوله های کربنی چند جداره اکسید شده توانایی بالایی در حذف سرب از محیط های آبی دارند. بیشترین راندمان حذف در 4 PH= و کمترین راندمان حذف در 7PH= بوده است، لذا در شرایط اسیدی حذف با راندمان بالاتری انجام شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p1420706 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!