مقایسه روش های کمی و کیفی تعیین همولیز در سرم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
جلوگیری از خطاهای آزمایشگاهی از اهداف اصلی برنامه کنترل کیفی است. همولیز یکی از علل متداول خطاهای آزمایشگاهی است.در کنار ارزیابی چشمی،اندازه گیری غلظت هموگلوبین آزاد سرم(Serum free hemoglobin; sfHb) روش دیگر ارزیابی شدت همولیز می باشد.هدف این مطالعه مقایسه دو روش کمی و کیفی بررسی همولیز در نمونه های آزمایشگاهی است.
روش بررسی
تعداد 890 نمونه سرم برای وجود و میزان همولیز مورد بررسی کمی و کیفی قرار گرفتند. در روش کیفی نمونه ها به صورت چشمی و با بررسی رنگ نمونه و در روش کمی با اندازه گیری غلظت sfHb مورد ارزیابی قرار گرفتند. فراوانی نسبی میزان نمونه های همولیز محاسبه گردید
یافته ها
در بررسی های کیفی و کمی نمونه ها به ترتیب 4/23 و 8/65 درصد نمونه ها، دارای درجاتی از همولیز بودند. در بین نمونه هایی که از لحاظ کمی دارای همولیز بودند 2/71 در صد نمونه ها دارای همولیز خفیف (mg/dL50< sfHb)، 8/26 نمونه ها دارای همولیز متوسط (mg/dL 250< sfHb < mg/dL50) و 2 درصد نمونه های همولیز دارای همولیز شدید (mg/dL250> sfHb) بودند. در صد نمونه های همولیز در نمونه های ارسالی از بخش های مختلف متفاوت و بیشتر میزان آن مربوط به بخش مراقبت های ویژه بود.
نتیجه گیری
همچنین با توجه به اینکه همولیز در مقادیر کم به صورت چشمی و کیفی قابل تشخیص نبوده اما بر روی نتایج تست ها تاثیر گذار می باشد، این مطالعه پیشنهاد می کند برای بررسی همولیز از طریق روش کمی و اندازه گیری هموگلوبین آزاد سرم استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1421003 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!