بررسی تاثیر نانوذرات طلا بر عوامل حیاتی سویه های کاندیدا آلبیکنس بیماران مبتلا به ولوواژینیت کاندیدایی در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نانوتکنولوژی در دهه های اخیر در زمینه های پزشکی وارد شده و بسیاری از نانو ذرات ارزش بالایی در مراقبت های بهداشتی دارند. ولوواژینیت کاندیدایی بیماری عفونی است که اندام های جنسی را درگیر می کند، عامل اصلی این عفونت مخمر کاندیدا آلبیکنس می باشد. در این تحقیق بررسی آزمایشگاهی اثر نانوذرات طلا بر روی سویه های کاندیدا آلبیکنس جدا شده از بیماران دارای عفونت ولوواژینیت کاندیدایی مطالعه شد.
روش کار
گونه های کاندیدا جدا شده از 200 بیمار مراجعه کننده به آزمایشگاه های تشخیص طبی شهر اصفهان در سال 1392 با روش های قارچ شناسی شامل بررسی ایجاد لوله زایا، ایجاد کلامیدوکونیدی و رشد بر روی محیط کروم آگار شناسایی شدند. اثر ضدقارچی نانوذرات طلا (10 نانومتر) در غلظت های 100، 50، 25 و 5/12 ppm بر روی سوش های جدا شده از بیماران با استفاده از روش های انتشار چاهک و میکرودایلوشن، بررسی شد. فلوکونازول به عنوان کنترل مثبت استفاده گردید. با استفاده از نرم افزار SPSS-15، آزمون ناپارامتری کراسکال والیس و آزمون ناپارامتری من ویتنی، آنالیز تفاوت میانگین ها بررسی شد.
یافته ها
بیشترین میانگین قطر هاله عدم رشد نانوذرات طلا در غلظت های 50، 25 و 5/12 ppm به ترتیب 18، 15، 12 میلی متر بود. حداقل غلظت مهارکنندگی و حداقل غلظت کشندگی نانوذرات طلا به ترتیب 25/6 و ppm 12/5 و برای فلوکونازول به ترتیب 48/19 ± 25/50 و 96/38 ± 50/100 به دست آمد. بر اساس نتایج به دست آمده، فعالیت ضد قارچی نانوذرات طلا وابسته به غلظت بود.
نتیجه گیری
در پژوهش حاضر اثر مهاری نانوذرات طلا بر روی میکروارگانیسم های مورد آزمایش در رقت های مورد نظر مشاهده شد. اگر چه نتایج آزمایشگاهی به دست آمده امیدوارکننده هستند، اما تحقیقات بیشتر جهت استاندارد کردن روش های درمانی لازم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p1421286 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!