بررسی ارتباط سویه های باکتری E.coli و سرطان کولورکتال

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
یکی از مهم ترین فاکتورهای ایجاد سرطان کولورکتال، عفونتهای باکتریایی است. بررسی ها نشان می دهد عفونت با نوع خاصی از باکتری E.coli در افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده، بخصوص کولیت اولسراتیو، می تواند باعث شروع سرطان کولورکتال شود. این باکتری ها با استفاده از التهاب موجود، شرایط فلور میکروبی روده را برای پاتوژنز خود مهیا می کنند. باکتری با تولید توکسین ترشحی کلی باکتین که بعنوان متابولیت ثانویه باکتری مطرح می باشد، با اختلال در سیکل سلولی باعث شروع، پیشرفت و توسعه سرطان کولورکتال می گردد. لذا هدف این مطالعه بررسی ارتباط سویه های خاصی از باکتری اشریشیا کلی و سرطان کولورکتال می باشد.
مواد و روش کار
126 بیوپسی از روده بزرگ مراجعه کنندگان به کلینیک گوارش شامل 60 نمونه از افراد مبتلا به سرطان کولورکتال و 66 نمونه از افراد سالم از نظر بیماری های روده ای و سرطان کولورکتال گرفته شد. پس از جداسازی باکتری E.coli و استخراج DNA تکنیک Duplex-PCR برای دو ژن clbB و clbN بعنوان مار کر جزایر ژنومی Polyketide synthases (PKSs) انجام شد.
یافته ها
از میان باکتری های E.coli جدا شده از بیوبسی افراد مبتلا به سرطان کولورکتال و گروه شاهد، به ترتیب 12/2% و 4% موارد دارای این دو ژن بودند. در این مطالعه، ارتباط معناداری بین فراوانی باکتری های E.coli واجد ژنهای clbB و clbN و سرطان کولورکتال یافت نشد.
نتیجه گیری
نتایج حاصله بررسی این ژنها که برای اولین بار در جامعه ایرانی انجام شده است، نسبت به نتایج منتشر شده مشابه در کشورهای اروپایی، فراوانی کمتری را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1421459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!