بررسی ارتباط بین مولفه های مدل پنج عاملی شخصیت و تنبلی اجتماعی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی در سال 1393

پیام:
چکیده:
زمینه
وجود نیروی انسانی در هر سازمان منجر به بهبود عملکرد آن و تحقق اهداف فردی و سازمانی می شود. هدف اصلی این تحقیق، بررسی ارتباط بین مولفه های مدل پنج عاملی شخصیت و تنبلی اجتماعی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1393 است.
روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی، پیمایشی و از نوع همبستگی است. نمونه های پژوهش شامل 203 نفر از کارکنان شاغل در ستاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ویژگی های شخصیتی نئو (NEO) و تنبلی اجتماعی می باشد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. از آمار توصیفی (درصد، میانگین، انحراف معیار و واریانس) و استنباطی برای آزمون فرضیه های تحقیق (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) و برای تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS ویرایش 18 استفاده گردید.
یافته ها
یافته ها نشان داد که بین تمامی متغیرهای مستقل ویژگی های شخصیتی (روان رنجوری، برونگرایی، انعطاف پذیری، توافق پذیری و باوجدان بودن) به جزء رابطه متغیر انعطاف پذیری با متغیر وابسته تنبلی اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد(P<0.05). همچنین، نتایج رگرسیون چند متغیره متغیر های مستقل با متغیر وابسته تنبلی اجتماعی نشان می دهد که از بین متغیرهای پیشین، متغیر باوجدان بودن و برونگرایی به شکل معناداری تنبلی اجتماعی را تبیین می کنند(P<0.05). از سوی دیگر ضریب تعیین نشان می دهد که 7/ 15 درصد از واریانس تنبلی اجتماعی توسط دیگر متغیرهای ویژگی های شخصیت (روان رنجوری، انعطاف پذیری، توافق پذیری) تبیین می شود.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد، ویژگی های شخصیتی افراد از جنبه های بسیار به عملکرد آن ها و نهایتا عملکرد سازمانی آن ها تاثیر می گذارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1421554 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!