ذخیره تخمدانی در زنان سنین انتهای باروری با سابقه درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شیوع سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) به ویژه در نوجوانی رو به افزایش است. پیگیری طولانی مدت ارزیابی ذخیره تخمدان در زنان سنین انتهای باروری با سابقه PCOS به خصوص بعد از تشخیص و درمان در دوران نوجوانی بسیار کم صورت گرفته است.

هدف

بررسی ذخیره تخمدانی در زنان سنین انتهای باروری که در دوران نوجوانی با تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) تحت درمان قرار گرفته بودند.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی در جمعیت غیرانتخابی از ژانویه تا ژوین 2014 انجام شد. در مجموع 123 زن در سنین انتهای باروری که در بین سالهای 1984 تا 1990 (سنین 18-13 سال) با تشخیص PCOS تحت درمان قرار گرفته بودند، وارد مطالعه شدند. از بین این زنان 67 نفر تحت درمان محافظتی با آنتی آندروژن ها و قرصهای ضد بارداری و 56 نفر باقیمانده تحت جراحی قرار گرفته بودند. (34 نفر با روش Bilateral ovarian drilling و 22 نفرOvarian wedge resection). در زمان تحقیق شرکت کنندگان 45-34 ساله بودند. اطلاعات مربوط به تاریخچه پزشکی تشخیص اولیه PCOS در هر بیمار جمع آوری گردید سپس شرکت کنندگان از نظر هورمون های تولید مثل بررسی شدند. اطلاعات بیماران بین دو گروه مقایسه گردید.

نتایج

بعد از درمان محافظتی PCOS سطح هورمون آنتی مولرین در بیماران بالاتر بود و سطح FSH پایین تر بود. (p= 0.015, p=0.04 به ترتیب). تعداد فولیکول آنترال و میانگین حجم تخمدانی نسبت به زنان درمان شده به روش جراحی به طور معنی داری بالاتر بود. (p=0.025, p=0.035 به ترتیب).

نتیجه گیری

طبق نتایج این مطالعه، بیماران PCOS تحت درمان محافظتی ذخیره تخمدانی بهتری نسبت به زنان درمان شده به روش جراحی در نوجوانی داشتند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
263 تا 268
لینک کوتاه:
magiran.com/p1422042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!