مطالعه تطبیقی دو برگ از مرقع گلشن درکاخ گلستان تهران و کتابخانه چستربیتی دوبلین

نویسنده:
چکیده:
مرقع گلشن، موجود در کاخ گلستان در تهران، یکی از مهم ترین و کامل ترین مرقعات باقی مانده از نقاشخانه سلطنتی جهانگیرشاه بابری است، اما اوراق دیگری نیز از این مرقع در اقصی نقاط جهان پراکنده است. یکی از این اوراق تنها برگ مرقع گلشن مضبوط در کتابخانه چستربیتی دوبلین است و می تواند با این مرقع در ارتباط باشد. از آنجا که اوراق این مرقع به صورت جدا از هم نگهداری می شود، ترتیب قرارگیری آن ها حاثز اهمیت است. بدین منظور، برای شناخت و مطالعه بهتر این اثر می بایست اوراق پراکنده آن به همراه سایر اوراق مجددا به صورت ترتیبی نظم داده شود. لذا ارائه شناختی منطقی از صفحات مقابل در چیدمان ترتیبی مجدد اوراق این مرقع بسیار موثر خواهد بود. از آنجا که یکی از اوراق مرقع گلشن مضبوط در کاخ گلستان در منظر نخست شباهت زیادی به برگ مرقع چستربیتی دارد، این سوال مطرح می گردد که آیا این دو برگ را می توان به عنوان صفحات مقابل در نظرگرفت؟
هدف از مقاله حاضر کمک به شناسایی بخشی از صفحات پراکنده مرقع گلشن و ترتیب قرارگیری آنها خواهد بود. از این رو به روش توصیفی تحلیلی و تطبیقی با رجوع به اصل اثر این دو برگ معرفی شده و چه به لحاظ عناصر مشابه ظاهری از قبیل تزیینات به کاررفته و نقوش ترسیم شده و چه به لحاظ متن به کاررفته در آنها با یکدیگر مقایسه شده و نحوه ارتباط و مقابل بودن این دو تبیین شده است. در نهایت این نتیجه حاصل شده است که این دو صفحه با یکدیگر مرتبط بوده و می توانند به عنوان صفحات مقابل در نظر گرفته شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1422253 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!