طرح آمایش سرزمین و شبکه ی شهری جدید حاصل از تقسیم خراسان، بسترساز ایجاد تعادل های ناحیه ای و امنیت اجتماعی در خراسان جنوبی

پیام:
چکیده:
اکثر کشورهای جهان سوم و از جمله ایران با تمرکز بالای جمعیت و امکانات در شهرهای بزرگ و تسلط الگوی نخست شهری، با عدم تعادل در شبکه فضایی سکونتگاهی مواجه می باشند که این مساله با عدم تعادلهای منطقه ای و ناحیه ای باعث تشدید آسیب های اجتماعی و بالطبع باعث بالا رفتن هزینه های امنیت اجتماعی می گردد. تهیه و اجرای طرح آمایش سرزمین و ساماندهی سکونتگاه ها می تواند تعادلهای اجتماعی را به همراه داشته باشد و زمینه ی نظارت و ایجاد امنیت اجتماعی را فراهم آورد. در این تحقیق استان خراسان قبل از تقسیم بعنوان یک منطقه و خراسان جنوبی به عنوان یک زیرمنطقه مورد مطالعه قرار گرفته است. این تحقیق با هدف تحلیلهای فضایی، با بهره گیری از مدلهای مرتبه-اندازه، الگوی نخست شهری و شاخص مرکزیت، شبکه ی شهرهای استان خراسان را با نظام های حاصله در استان جدید خراسان جنوبی بعد از تقسیم (1383)، مورد تحلیل قرار داده است. روش تحقیق کمی-تحلیلی بوده که جمع آوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای و طبقه بندی آنها از طریق نرم افزار Excel انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان می دهد که شبکه نامتعادل شهری منطقه ی خراسان، در بعد از تقسیم و در زیرمنطقه ی حاصله تفاوت زیادی را نشان نمی دهد. بنابراین تقسیمات سیاسی-اداری هرچند به تنهایی نمی تواند راهگشای متعادل سازی نظام شبکه ی سکونتگاهی باشد اما می تواند با نظام برنامه ریزی منطقه ای بستر ساز ایجاد تعادلهای درون منطقه ای باشد و این فرصت را طرح آمایش سرزمین در اختیار برنامه ریزان در استان خراسان جنوبی قرار خواهد داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1425260 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!