اثر دما و غذا برروی رشد و بازماندگی نوزادان فرشته ماهی (Pterophyllum scalare)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به سود سرشار ناشی از تجارت ماهی های زینتی تحقیقات بسیاری در مورد چگونگی پرورش و نگهداری آنها صورت پذیرفته است. این تحقیق به منظور بررسی شرایط بهینه رشد و بازماندگی نوزاد فرشته ماهی (Pterophyllum Scalar) و معرفی غذا و دمای مطلوب برای پرورش آن انجام شد.
روش بررسی
در این تحقیق تیمارهای غذایی شامل پودر خشک کرم خونی، سیست دکپسوله آرتمیا و پودر خشک کرم خونی همراه با سیست دکپسوله آرتمیا بود در سه شرایط دمایی 27، 29 و 31 درجه سانتی گراد برروی رشد و بقا نوزاد فرشته ماهی بررسی گردید. برای هر یک از جیره های سه تکرار انجام شد. بدین منظور 27 آکواریوم به ابعاد Cm 30 × 40 × 60 به تیمارها اختصاص داده شد. یک تیمار شاهد با دمای 28 درجه سانتی گراد و غذای پولکی برای گروه شاهد استفاده گردید و میزان رشد بازماندگی نوزادان فرشته ماهی طی مدت 30 روز مورد بررسی قرار گرفت. طی این مدت سایر فاکتورها شامل pH و میزان اکسیژن محلول و غیره برای همه تیمارها یکسان و مشابه بود.
یافته ها
حد اکثر میانگین تغییرات طول و وزن (رشد) نوزادان فرشته ماهی مربوط به تمار دمایی 31 درجه سانتیگراد و غذای سیست دکپسوله آرتمیا همراه با کرم خونی خشک پودر شته و حداقل آن مربوط به تیمار دمایی 27 درجه سانتیگراد و غذای سیست دکپسوله آرتمیا می باشد. حد اکثر میانگین درصد بازماندگی مربوط به تیمار دمایی 31 درجه سانتیگراد و غذای سیست دکپسوله آرتمیا همراه با کرم خونی خشک پودر شته با مقدار 877/0 212/81 و حداقل آن مربوط به تیمار با مقدار 0 182/38 می باشد.
نتایج
دمای مناسب برای رشد و بقای نوزادان این ماهی 31 درجه سانتی گراد است و با افزایش دما، وزن ماهی نیز افزایش یافته است ولی طول نوزادان در تیمارهای دمایی اختلاف معنی داری نداشت. همچنین علاوه بر دما، تنوع و نوع جیره غذایی در رشد و بازماندگی نوزادان تاثیر بسزایی دارد. دما و نوع غذا در تغییرات طول و وزن نوزادان به طور توام نیز موثر بوده است. همچنین با افزایش دما، میزان بقا نیز افزایش می یابد و در آکواریوم ها با دمای 31 درجه سانتی گراد، درصد بقا نسبت به سایر تیمارهای دمایی بیشتر بوده است. همچنین درصد بقا در دمای 28 درجه سانتی گراد کمتر از دمای 27 درجه سانتی گراد، بود که این موضوع به علت نوع تغذیه می باشد و آشکار می سازد که علاوه بر دما، نوع غذا نیز در میزان بقای نوزادان تاثیر داشته و از تعداد تلفات کاست.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 151
لینک کوتاه:
magiran.com/p1426398 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!